Program for Handelskonferansen

Hovedscene: Når byen våkner

  • : Dørene åpnes

    Vær ute i god tid. Husk koronasertifikat.

  • : Når byen våkner

  • : Velkommen fra Virke

    Ved administrerende direktør Ivar Horneland Kristensen

  • : Handelspraten med Harald Jachwitz Andersen

    «Bransjepraten» med:

    • Tom Borgersen, daglig leder i BEST stasjon
    • Kjell Paulsrud, CEO i Neumann bygg
    • Henning Eriksen, daglig leder i Møbelringen
  • : Reimagine Retail

    I 2030 er den FYGITALE handleopplevelsen helt vanlig – der fysisk og digitalt smelter sammen, vi er ikke bevisst på hva som er hva.

    Handelen blir også ekstremt personalisert – nesten som en nær venn. For å levere på forventningene som handelsaktør må du fortsette å investere i innsikt.

    Hør mer om dette og trendene fremover under Handelskonferansens første key note. 

    Ved Britt Otterdal Myrset, partner i Deloitte. Myrset leder en portefølje av tjenester knyttet til selskapers topplinjevekst og ledelsesagenda i Deloitte

    Britt Otterdal Myrset er Deloitte sin Consumer og Retail ekspert og har jobbet med handelsaktører i inn – og utland i over 20 år. Britt har levert store transformasjonsprosjekter i tillegg til rene vekststrategi og innovasjonsprosjekter. Hun er en engasjert og synlig aktør i Norges handelsdebatter.

  • : Handelspraten med Harald Jachwitz Andersen

    «Bransjepraten» fortsetter med:

    • Petter Marius Oksebaas, salgsdirektør i Cubus
    • Ingvill Størksen, direktør for samfunnskontakt og politikk i Coop Norge SA (Påtroppende 1. november)
    • Alf Jondahl, daglig leder i Cover Brands AS
  • : Jakter eCommerce-objekter

    Ved Cato Broberg, Managing Director i Egmont eCommerce, som gjennom de senere årene har kjøpt opp en rekke toneangivende netthandelsbedrifter

    Vi leter alltid etter nye selskaper å investere i, sier Cato Broberg, Managing Director for Egmont eCommerce.

    Gjennom selskapet Story House har Egmont gått aktivt inn i en rekke nisjebedrifter med livsstil, hobby, og lidenskap som fellestrekk. Utstrakt bruk av ny teknologi er også et kjennetegn for disse virksomhetene.

    Cato vil fortelle mer om satsingen på selskaper som i fjor i snitt vokste med rundt 50 prosent. For Story House Egmont resulterte dette i porteføljeinntekter på 546 millioner euro (opp fra 363 millioner euro i 2019).

    I Egmonts netthandels portefølje inngår i dag blant annet Royal Design Group, Skittfiske, Fjellsport, Outnorth, Med24, Garnius og Jollyroom som alle har hatt betydelig økt lønnsomhet.

    Mediekonsernet Egmont ble grunnlagt i Danmark i 1868 og er i dag en av Nordens største.

  • : Byen er åpen

Hovedscene: Midt på dagen vibber

  • : Handelspraten med Harald Jachwitz Andersen

    Grønn prat med:

    • Camilla Gramstad, bærekraftsjef i Elkjøp Nordic
    • Carl Aaby, Norgessjef i Ikea
    • Sverre Rosén , Norgessjef i Circle K
    • Torbjørn Johannson, styreformann i Asko
    • Espen Karlsen, CEO i Jernia
  • : Hva skal handelsnæringen tjene penger på hvis vi ikke skal tjene penger på bruk og kast?

    Ved Jørgensen & Pedersen, bærekraftseventyrere og førsteamanuenser ved Norges Handelshøyskole, hvor de leder Centre for Sustainable Business

    De er landets fremste forskere på sirkulære og bærekraftige forretningsmodeller, de sitter i styrer og “advisory boards”, og de driver rådgivning og lederopplæring på temaer knyttet til bærekraft, sirkulærøkonomi og forretningsmodellinnovasjon. Sammen er de forfattere av en rekke bøker, artikler og et rikt monn av filmer og annet materiale om bærekraftig forretningsmodellinnovasjon, og de er hyppige foredragsholdere i inn- og utland. Lytt på podcasten deres, Bærekraftseventyr, og les mer om dem her

  • : Handelspraten – utleier/leietakerprat

    Debattten ledes av Tanya Farstad Valdø, advokat forretningsjuridisk Virke

    Med:

    • Irene Lundeker, advokat forretningsjuridisk Virke
    • John Thomasgaard, Norli
    • Hans Jørgen Mørland, Scala eiendom
    • Marianne Mazarino Håkonsen, Remix consulting.  Kreativ strateg og konseptutvikler, tilbyr rådgivning, strategiutvikling og strategirealisering innen næringseiendom, kjøpesentre og detaljhandel
  • : Handelspraten med Kristin Steien Bratlie

    Teknologipraten med:

    • Siri Nordby, senior Account Executive, Industry Lead Retail, Microsoft
    • Rune Garborg, CEO Vipps
    • Yngvar Ugland, New Tech Lab DNB
  • : Byen er åpen

Hovedscene: Afterwork

  • : Avslutning av fagprogrammet

    • Informasjon om hva Virke gjør på The Big Show i New York i januar
    • Kåring av vinner-billetten blant deltakerne
    • Kåring av «Årets butikk» fra Tekstilforum
    • Kåring av vinnere fra ulike konkurranser gjennom dagen
  • : Afterwork i byen

    • Servering av streetfood 
    • Mulighet for å kjøpe øl og vin i baren
    • Konsert med Chris Holsten
    • Utstillere har lav bemanning, men holder åpent

Parallellscene: Bærekraft

  • Del 1: 11.30-13.00

  • Hvor er kunden i bærekraftsarbeidet?

    Ved Hanne Solem, Deloitte

  • Hvorfor betaler vi for plastposene?

    Eirik Oland, fungerende daglig leder i Handelens Miljøfond.

  • Handlekraft 2021

    Undersøkelse om hva virksomhetene i handels- og tjenestenæringen faktisk gjør for å bli mer bærekraftige.

    Ved Kristine Bettum, analytiker for bærekraft i Virke.

  • Hva gjør vi på bærekraft?

    Samtale ledet av Solveig Irgens, prosjektleder bærekraft i Virke

    • Ole Eivind Siggerud, Livid
    • Kjell Olav, Rugset, MS Donna
    • Anjali Bhatnagar, Tørn
    • Martin Evensen, New Movements, sko
    • Kristine Bettum, Virke
  • Siste nytt fra EU

    EUs storsatsing på grønn omstilling og sirkulær økonomi vil påvirke norsk næringsliv de neste årene. Få oversikt over de viktigste reglene og kravene som kommer og hvordan disse vil påvirke din virksomhet.

    Ved Tormod Lien, Stiftelsen Miljømerking Norge.

  • Del 2: 16.00-17.00

  • Framtidens byer

    Hvordan vil globale trender påvirke framtidens byer og tettsteder i Norge? Og hvilken rolle spiller handelen i framtidens bærekraftige byer og tettsteder?

    Ved Solveig Irgens, prosjektleder bærekraft i Virke og Tord Dale, leder for bærekraft i Virke.

  • GOOD SHIT

    Går det an å bygge en eksklusiv og attraktiv merkevare av produkter laget av avfall?

    Ved Preben Carlsen, GoGood

Parallellscene: Digitalisering og teknologi

  • Del 1: 11.30-13.00

  • Microsoft for retail og hvordan skape lønnsomhet innenfor digital daglig varehandel

    Ved Siri Nordby, Microsoft + Strongpoint

  • Betydning av 5G og digital innovasjon for din virksomhet

    Ved Egil Bredgaten, Telenor

  • Hvordan tilby et sømløst lojalitetsprogram og optimal benyttelse av kundedata?

    Espen Jensen, CIO i Bergans, representerer Voyado/Ocolus.

  • Gameification. Spillbasert opplæring

    Ved Ellen Vrålstad, Attensi

  • Del 2: 16.00-17.00

  • Gina Tricot fikk ny energi med hverdagstrening – Det var som å skru på en bryter!

    • Heidi Engan Country Manager, Gina Tricot
    • Regionsjef Christine Andersen, Gina Tricot
    • Gøril Wold Wægger, Maze (Facilitator)

    Kommunikasjon med kunden er det viktigste vi gjør i fysisk retail. Når kunden i tillegg gir oss daglige tilbakemeldinger på kundeopplevelsen blir de ansatte engasjert og motivert og mer bevist og målrettet i sine møter med kundene. Med den nye treningsappen for de ansatte har kommunikasjonen mellom kundene og de ansatte blitt tettere, og de ansatte involveres hver dag i tilbakemeldingene – dette skaper flere fornøyde kunder, medarbeidere og økt salg!

  • Fysisk og digital handel smelter sammen ved hjelp av teknologi

    Samtale ledet av Kristin Steien Bratlie, leder for innovasjon og entreprenørskap i Virke

Parallellscene: Analyse

  • Del 1: 11.30-13.00

  • Virke presenterer Handelsrapporten 21/22

    Ved Runar Wiksnes, sjefanalytiker i Virke

  • Forbrukertrender

    Ved Ole Petter Nyhaug, Opinion

  • Bruk avanserte data til å finne din neste lokasjon

    Ved Snorre Jordheim Myhre, Gründer av Plaace 

  • Datadrevet retail

    Samtale ledet av Halvor Moen, partner i Deloitte

    Med:

    • Per Gustav Barth-Hansen, Europris
    • Snorre Jordheim Myhre, Plaace
    • Anders Askevold, GS1 Norway
  • Del 2: 16.00-17.00

  • Pure Logic og NF&TA

    Ved Andreas Saur Brandtsegg, Pure Logic og Gisle Mariani Mardal, NF&TA

    Med utgangspunkt i norsk mote- og tekstilbransje viser Pure Logic og NF&TA hvordan de bruker beslutningsorientert analyse for å finne lønnsomme forretningsmodeller og bærekraftige løsninger, basert på bedriftenes konkurransefortrinn.