Vårsamlingen 2020

Fang fremtiden – ta kontroll over digitaliseringen

  • Soria Moria, Voksenkollveien 60, Oslo
    • Kr. 1 450
      Medlem
    • Kr. 1 950
      Ikke medlem

Velkommen til årets hyggeligste og nyttigste møteplass!

Nye regler og innovasjoner endrer netthandelen kontinuerlig, men Vårsamlingen gjør det lett å holde seg oppdatert. Denne dagen får du spennende og relevante foredrag om innovasjoner som inspirerer og regler du bør vite mer om.

Og - ifølge deltakerne minst like viktig - setter vi av tid til å møte og mingle med nye og gamle bransjekolleger.

Deltakeravgifter og hotellbestilling

Miniseminar/lunsj/fagdag

  • 1 450 kr (for medlemmer og Business Partnere i Virke e-Handel) Medlemsprisen vil fremkomme når faktura sendes ut.
  • 1 950 kr (for øvrige deltakere)

Middag- og kveldsarrangement

  • 950 kr

Overnatting

  • Rom på Soria Moria Hotell 1 425 kr per natt inkludert frokost.

Bestilles via påmeldingssiden og betales i resepsjon ved innsjekk.

Miniseminar 10.00-11.45

  • : VOEC: Nytt system for moms og toll ved grensekryssende netthandel innføres 1. april i år

    Viggo Elster, seniorrådgiver i Toll- og avgiftsdirektoratet. 

    Virke fikk gjennomslag for fjerning av 350-kronersgrensen. Et nytt system kommer på plass 1.april, og vil gjelde for alle varer som har 25 % mva. Vil det lykkes å få utenlandske salgsplattformer til å registrere seg i VOEC og vil merverdiavgiften bli betalt slik at vi får like konkurransevilkår? Men hvorfor en ny tollfrigrense for utenlandske nettbutikker? Hvordan vil 3000-kronersgrensen fungere?

  • Forslag til ny inkassolov

    Aleksander Nordahl, leder Virke inkasso og økonomi.

    En regjeringsoppnevnt arbeidsgruppe la nylig fram et forslag til ny inkassolov. Forslaget innebærer store endringer for inkassoforetakene, men også alle som selger en vare eller tjeneste vil merke endringer. Nordahl vil gå gjennom de viktigste endringene og tidslinjen for når disse trer i kraft.

  • Lovpålagte forbrukeropplysninger i europeisk netthandel. Norge vs. Europa.

    Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet.

    Tilsynsmyndighetene i EU/EØS har gjennomført en aksjon i netthandelsbutikker i Norge og andre EU/EØS-land om etterlevelse av krav til opplysninger om blant annet levering, angrerett og reklamasjon. Hvordan ligger Norge an sammenlignet med resten av Europa? Hvor er det netthandelen må skjerpe seg?

  • Oppsummering og kort om nye lovkrav fra EU

    Jarle Hammerstad, leder handelspolitikk i Virke.

  • : Lunsj

    Soria Moria byr på en rikholdig lunsjmeny og deltakerne får en ypperlig anledning til kollegiale diskusjoner og å bli bedre kjent.

Fagdag 13.00-17.30

  • : Åpning og orientering om samlingen

    Velkommen ved Gerhard Anthun, leder E-handel, Virke.

    Direktør Harald J. Andersen i Virke Handel forteller om planene fremover for Virke e-Handel.

    Konferansier for dagen er Linn Bredesen, fungerende leder for analyse og bransjeutvikling, Virke.

  • E-regulations from the EU

    Luca Cassetti, Director of EU Public Affairs in Ecommerce Europe.

    EU provides the regulation framework for the digital economy and e-commerce, such as GDPR, consumer protection rules, VAT-system, environmental standards, product safety and health requirements. These rules are incorporated in Norwegian law through the EEA agreement. If you want to be ahead in e-commerce, you must be alert to what is being discussed and decided in the EU. What comes next and how does the e-commerce business work in Brussels?

    Virke follows the EU digital agenda closely and works with Nordic and European partners to influence EU decisions. Ecommerce Europe was founded by Virke e-Handel and six others national associations in 2012.

  • New Retail: Mer enn et buzzword i Kina!

    Heidi Berg, rådgiver med base i Shanghai.

    50% av all netthandel i verden foregår nå i Kina, og aktører som Alibaba er kommet langt i utviklingen av neste generasjons retail, ofte omtalt som New Retail. Integrasjon mellom online og offline, samt nye måter å bruke data på står sentralt i dette. Hvorfor har denne utviklingen funnet sted nettopp i Kina, og hva kan norske aktører lære fra Kina?

  • Dine nye muligheter for netthandel med digital 1:1-personalisering

    Anders Willstedt, head of Group Digital Advertising, Bisnode.

    Dagens løsninger for personalisering krever at nettstedsbesøkene først indikerer sine interesser gjennom å klikke rundt i nettbutikken. Derfor opplever ofte sluttbrukere lav relevans når de besøker nettbutikker som de ikke tidligere har besøkt. Men hva om du allerede ved første besøk kunne personalisert nettstedet ditt gjennom klassisk 1:1-kommunikasjon med din besøkende? Anders viser hvordan man gjennom samarbeidsprosjekter mellom norske nettbutikker kan hevde seg mot de internasjonale gigantene gjennom 1:1-personalisering.

    Anders har lang erfaring innen fremtidsrettet digital markedsføring, blant annet som leder for IAB Norge (INMA) og som gründer av DMP-selskapet Real Audience.

  • : Minglepause

    Vårsamlingen handler ikke bare om fag, men like mye om å treffe nye og gamle bransjekolleger. Vi byr på te, kaffe og noe å bite i.

  • : Fra innsiden av Stormberg

    Hege Nilsen Ekberg, daglig leder i Stormberg.

    Turtøyprodusenten Stormberg er ikke redd for dårlig vær. Mer oppsikt vekker det når daglig leder og Stormberg går inn i ulvedebatten og tar til orde mot importforbud av pels. La det være rom for uenighet og mangfold, sier hun - trofast mot målsettingen om at 25% av alle ansatte skal være ansatt med hull i cv’en.

    Hege har jobbet med netthandel, merkevare og kommunikasjon siden 2008 og deler sin historie fra innsiden av Stormberg.

  • FLOYD.no – den digitale reisen til en veletablert norsk merkevare

    Guro Forseth Smith, daglig leder og gründer, Floyd.no.

    En fortelling om oppstart, utvikling og fokusområder til en av Norges største motebutikker for kvinner- på nett. I 2011 fikk Guro ansvaret for å starte Floyds nettbutikk og lage strategi for videre digitalisering. FLOYD.no har vært Gasellebedrift 4 år på rad og ble i 2018 kåret til Folkets Nettfavoritt.

  • Agera lokalt för att vinna globalt

    Markus Lindblad, kommunikationschef för snuslageret.no.

    Ökand räddsla för tobakens hälsorisker pressar den globala konsumenten att söka mindre skadliga ersättare. Nikotin-påsar är den snabbast växande kategorin och onlineplattformen har de senaste tre åren årligen växt med 50 procent per år. 

    Snuslageret.no är en del av Haypp Group, världens största onlineplattform för försäljning av snus och den största återförsäljaren av nikotin portioner med en ledande position i Europa, Nordamerika och delar av Asien.

  • Fang fremtiden - og tag magten over digitaliseringen!

    Anne Skare Nielsen, Fremtidsforsker i Universal Futuris.

    E-handelsfolket er stærke på den teknologiske side. Og der er ingen tvivl om, at fremtiden byder på endnu flere trends og teknologiske spidsfindigheder, der kan booste eller bremse din forretning. Men hvad med den menneskelige side? Hvad skal der egentligt til for, at du selv kan stille dig i orkanens øje, og få noget mere sund fornuft og fælles fodslag ind i din forretning? 

    Anne Skare Nielsen - en af verdens bedste fremtidsforskere - vil med humor og konkrete eksempler vise dig vejen til, hvordan du hacker din egen hjerne, lærer dig selv at tænke visionært og bruger alle tidens trends og hyperkompleksitet til at blive en af dem, de andre laver deres benchmarking udfra. En af dem de andre peger på, når vi siger “fremtidsleder”.

Kveldsamling 18.00

  • : Samling før middag

  • : Middag og sosialt samvær på Soria Moria

Foredragsholdere