Feedback – Ditt viktigste lederverktøy

Vet du hva du skal gjøre for å skape en god tilbakemeldingskultur i din bedrift eller i ditt team?

Det er ingen planlagte datoer for dette kurset. Se vår kursoversikt for andre aktuelle kurs.

For å få optimalt utbytte av arbeidshverdagen trenger de ansatte både positive og konstruktive tilbakemeldinger. Likevel er en aktiv tilbakemeldingskultur nesten fraværende på mange arbeidplasser.

En gjenganger i norske medarbeiderundersøkelser er at de ansatte opplever mangel på feedback. Det er problematisk for fravær av tydelige tilbakemeldinger svekker utvikling og vekst og kan i verste fall føre til mistrivsel, konflikter og sykefravær.

I dette kurset vil du lære hvordan du som leder kan styrke din lederrolle ved å gi og motta tilbakemeldinger og hvordan du helt konkret får med deg alle ansatte på å bygge en god og felles tilbakemeldingskultur.

Kurset er tilpasset den utfordrende tiden vi befinner oss i. I forbindelse med korona-krisen er tydelig kommunikasjon viktigere enn noen gang. Frykt for alvorlige konsekvenser som tap av inntekt og jobb, gjør oss sårbare. Manglende kontroll , usikkerhet og angst for at pandemien skal blusse opp igjen krever ledere som håndterer god kommunikasjon og effektive tilbakemeldinger. 

Her vil du lære hva du som leder bør gjøre mere av, og hvilke feil du bør unngå å gjøre.

Læringsutbytte

  • Ny forståelse for hvor viktig det er med effektive og ferske tilbakemeldinger ansikt til ansikt.
  • Kunnskap om hvordan mangel på tydelige tilbakemeldinger fører til at konflikter kan oppstå.
  • Teknikk for hvordan du kan gi en god tilbakemelding i løpet av 20 sekunder.
  • Kunnskap om de fire viktigste områdene du gir tilbakemeldinger på.
  • Enkel teknikk for hvordan du gir den negative tilbakemeldingen på en konstruktiv og vennlig måte.
  • Økt kunnskap om hvorfor mottaker ofte går i forsvarsposisjon og hvordan du kan hindre det ved å være en god avsender.
  • Svært viktig forståelse for at tilbakemeldinger i de aller fleste tilfeller ikke er personlige.
  • Konkret metode for hvordan du lærer deg å skille mellom sak og person.
  • Økt bevissthet om hvordan du som leder bør be om tilbakemelding fra dine medarbeidere.
  • Enkle teknikker for hvordan du lærer deg å ta i mot konstruktive tilbakemeldinger og bruke dem til noe positivt.
  • Konkret handlingsplan for hvordan du som leder kan bygge en god tilbakemeldingskultur i din virksomhet eller ditt team.
  • Personlig veiledning i hvordan du som leder kan styrke din rolle som tydelig kommunikator.
  • Kunnskap om hvordan du gir tilbakemeldinger via digitale plattformer.

Kurset passer for

  • Alle ledere som vil forbedre sin kommunikasjon og bygge en god tilbakemeldingskultur på sin arbeidsplass.
  • Mellomledere og avdelingsledere som har utfordrende personalansvar.
  • HMS/HR - ansvarlige som har ansvar for å oppgradere og styrke internkommunikasjon.
  • Ansatte som nylig er blitt ledere.

Om kursholder

Rita Enstad-Karlsen gløder for at god ledelse og gode kommunikasjonsferdigheter henger uløselig sammen. Hun er en etterspurt foredragsholder og kursene hennes er svært engasjerende og «spot on». Hun legger vekt på aktiv læring og er veldig tydelig på at publikum både skal få aha opplevelser, inspirasjon og effektive verktøy.

Rita har jobbet med kommunikasjon og formidling i over 28 år. Hun har bakgrunn som regissør av TV dokumentarer, TV journalist, programleder, redaksjonsleder og kursleder i presentasjonsteknikk, intern kommunikasjon og lederskap.

Siden høsten 2017 har hun holdt kurs og foredrag om kommunikasjon og tilbakemeldinger i over 160 ulike virksomheter. Hun holder foredrag over hele Norge og hvis dere ønsker et skreddersydd bedriftsinternt kurs med Rita, så ta kontakt.

Ofte stilte spørsmål

  • Smittevern

    For at kurset skal gjennomføres i henhold til Virkes retningslinjer er det viktig at du:

    1. Vasker hender eller bruker Antibac på hendene ved ankomst.
    2. Vi forholder oss i henhold til nasjonale retningslinjer vedrørende hilsning, hoste/nys og håndhygiene.
    3. Hold avstand i møterom og fellesarealer. Det skal være 1 meter mellom oss i vanlig sosial omgang, samt i arbeidssituasjoner i løpet av kurset.
    4. Vi sitter på faste plasser i møterommet
    5. Du får utdelt penn og skrivepapir ved oppstart. Oppbevar dette på din faste plass under kurset.
    6. Vær nøye med å kaste brukte pappbeger i søppel, og/eller rydde kopper etc. i henhold til rutiner i møterommet.
    7. Rydd bort alt utstyr ved kursavslutning slik at du forlater en ryddig og rengjort plass.
    8. Dersom du skulle få feber eller forkjølelsessymptomer i løpet av kurset ber vi om at du trekker deg bort fra fellesarealer og gir øyeblikkelig beskjed til kursarrangør.
  • Er det servering på kurset?

    Deltakeravgiften dekker full bevertning.

    • Morgen: Kaffe/te og frukt
    • Formiddag: Lunsjbuffet 
    • Ettermiddag: Kaffe/te og kake
    • Halvdagskurs har lett servering i kurslokalet.

  • Hvilke påmeldingsregler gjelder?

    • Ved avmelding belastes 20 % av deltakeravgiften, minimum 500 kroner.
    • Påmelding er bindende etter 14 dager før kursdato, og eventuell av-melding må skje skriftlig. Ved avmelding etter 14 dager før kursdato belastes full deltakeravgift. Betalte plasser kan fritt benyttes av andre i virksomheten.
    • Vi tar forbehold om endringer i programmet som skyldes forhold utenfor vår kontroll.
    • Vi tar forbehold om avlysning av kurs frem til 14 dager før kursstart. Vi kan ikke være økonomisk ansvarlig for eventuelle utgifter som for eksempel reiseutgifter ved en avlysning.
  • Vil det bli delt ut undervisningsmateriell?

    Å delta på et kurs eller en konferanse er en intensiv læringsopplevelse. For at du skal få best mulig utbytte av din deltakelse blir det utdelt eller tilsendt undervisningsmateriell på de fleste av våre kurs.

  • Er kurslokale tilrettelagt funksjonshemmede?

    De fleste av våre kurssteder er tilrettelagt for funksjonshemmede.
    Gi beskjed om eventuelle funksjonshemminger sammen med påmeldingen, slik at vi kan tilrettelegge på best mulig måte.
    Hvis kursstedet ikke har nødvendige fasiliteter kan kursavgiften refunderes.

  • Hvordan søke om OU-fond midler til kurs hos Virke?

    Er du medlem og betaler inn til Virke/LO-fondet eller Virke/YS-fondet? Går du på kurs hos Virke dekker fondet da kostnaden 100 %.

    Dette gjelder både kurs, nettverk og lederutvikling i regi av Virke.

    Det eneste du trenger å gjøre er å skrive følgende i kommentarfeltet ved påmelding: Spesialutvalget og din virksomhets tariffavtale. Kostnaden dekkes fortløpende.

    Vil du i tillegg søke om dekket reise/opphold, bruker du ordinært søknadskjema for disse kostnadene.

    Maks beløp er 150 000 kroner per virksomhet.

  • Har du spørsmål om et kurs?

    Kontakt oss på

    Tlf 22 54 17 00 eller

    e-post  kurs@virke.no

Dette skjer hos Virke!

  1. Onlinekurs - Hvordan gjennomføre en ryddig oppsigelsesprosess?

    I en oppsigelse er det viktig med en ryddig og korrekt prosess som sikrer begge parter en god avslutning av arbeidsforholdet. Som leder kan det oppleves vanskelig, både mellommenneskelig og arbeidsrettslig. Vi viser hvordan du kan gjøre dette på en forsvarlig måte.

  2. Lovpålagt HMS-kurs for øverste leder

    Arbeidsgiver må ha kunnskap om hvilke HMS-krav som gjelder, hva som skal til for å få et godt arbeidsmiljø og hvordan det skal arbeides systematisk med HMS i virksomheten.

  3. Grunnkurs i arbeidsmiljø – Tre dager

    Vi gir deg en grunnleggende innføring i regelverket, arbeidsmiljøfaktorer, aktørene i arbeidsmiljøarbeidet, arbeidsmåter innen HMS og sykefraværsoppfølging.

  4. Prosjektledelse

    Bli en god prosjektleder! Få trening i metoder som sikrer godt samspill og gjennomføringskraft i prosjekter.

  5. Bærekraftsmingel Reiseliv

    1-meteren er borte, og Virke Reiseliv inviterer til bærekraftsmingel!

Se alle kurs og konferanser

Kontakt