Kurs i forhandlingsteknikk

For å lykkes i forhandlinger må du kunne håndtere både hindringene og mulighetene som ligger i forhandlingssituasjonen. Dette kurset viser deg hvordan.

Det er ingen planlagte datoer for dette kurset. Se vår kursoversikt for andre aktuelle kurs.

Læringsutbytte

Vi er alle forhandlere. Undersøkelser viser at det er stor variasjon i forhandlingsresultater og forskningen har identifisert viktige hindringer og sentrale suksesskriterier for å nå frem til gode resultater. Dette kurset omsetter denne kunnskapen i praktiske ferdigheter du kan ta med deg når du forhandler på egne og andres vegne.

For å lykkes i forhandlinger må du kunne håndtere både hindringer og muligheter som ligger i forhandlingssituasjonen.  Effektive forhandlinger bør planlegges og forberedes nøye, ved interesseanalyse, kartlegging av alternativer og utvikling av løsningsmuligheter. Dette kurset viser deg hvordan du gjør dette.

  • Du vil ha kunnskap om vanlige feil som kan hindre forhandleren i å nå gode forhandlingsresultater.
  • Du vil kunne anvende grunnleggende analyseredskaper på konkrete forhandlingssituasjoner.
  • Du vil ha forståelse for noen sentrale egenskaper som preger gode forhandlere og hva man selv kan gjøre for å tilegne seg dem.

Innhold

Vi går gjennom følgende temaer:

  • Hvorfor trenger vi forhandlingskompetanse?
  • Vanlige feil, bl.a. forhandlerens dilemma, eskalerende engasjement og nullsumtanken
  • Forberedelser av forhandlinger: interesser, alternativer, muligheter og kriterier
  • Interesseanalyse
  • Utvikling av løsningsmuligheter
  • Gjennomføring av forhandlinger: strategi og taktikk
  • Nøkkelen til suksess: hva kjennetegner den gode forhandler?

Kurset følger en erfaringsbasert undervisningsmetode, med stor vekt på rollespill, praktiske oppgaver og diskusjoner i grupper og plenum.

Kurset passer for

Ledere og de som forhandler eller deltar i forhandlinger i forbindelse med sitt arbeid.

Ofte stilte spørsmål

  • Er det servering på kurset?

    Deltakeravgiften dekker full bevertning.

    • Morgen: Kaffe/te og frukt
    • Formiddag: Lunsj
    • Ettermiddag: Kaffe/te og kake
    • Halvdagskurs har lett servering i kurslokalet

  • Hvilke påmeldingsregler gjelder?

    • Ved avmelding belastes 20 % av deltakeravgiften, minimum 500 kroner.
    • Påmelding er bindende etter 14 dager før kursdato, og eventuell av-melding må skje skriftlig. Ved avmelding etter 14 dager før kursdato belastes full deltakeravgift. Betalte plasser kan fritt benyttes av andre i virksomheten.
    • Vi tar forbehold om endringer i programmet som skyldes forhold utenfor vår kontroll.
    • Vi tar forbehold om avlysning av kurs frem til 14 dager før kursstart. Vi kan ikke være økonomisk ansvarlig for eventuelle utgifter som for eksempel reiseutgifter ved en avlysning.
  • Vil det bli delt ut undervisningsmateriell?

    Å delta på et kurs eller en konferanse er en intensiv læringsopplevelse. For at du skal få best mulig utbytte av din deltakelse blir det utdelt eller tilsendt undervisningsmateriell på de fleste av våre kurs.

  • Er kurslokale tilrettelagt funksjonshemmede?

    De fleste av våre kurssteder er tilrettelagt for funksjonshemmede.
    Gi beskjed om eventuelle funksjonshemminger sammen med påmeldingen, slik at vi kan tilrettelegge på best mulig måte.
    Hvis kursstedet ikke har nødvendige fasiliteter kan kursavgiften refunderes.

  • Kan kurset leveres bedriftsinternt?

    Vi kan tilby kurs fra vår kursportefølje som bedriftsinternt kurs for Virke medlemmer på forespørsel.

    Kursene arrangeres i deres eller våre lokaler, alt etter hva som passer best.

    Bedriftsinterne kurs

  • Har du spørsmål om et kurs?

    Kontakt oss på

    Tlf 22 54 17 00 eller

    e-post 

Dette skjer hos Virke!

Se alle kurs og konferanser
  1. Onlinekurs - Arbeidstid – hva sier loven?

    Når og hvor mye er det lov å jobbe? Hvilke bestemmelser har betydning for hvordan vi organiserer arbeidet vårt? Er arbeidstidsreglene annerledes på hjemmekontoret?

  2. Generalforsamling 2023

    Vi inviterer alle medlemmer til digital generalforsamling 13. juni 2023.

  3. EU regulering av takeaway emballasje og kaffekopper av engangsplast

    Lurer du på hvilket ansvar din bedrift har som følge av engangsplastdirektivet? Hvilket ansvar gir direktivet til produsenter og virksomheter innen servering og take away?

  4. Frokostmøte: Fremtidens handel – er du klar?

    Det er bare et halvt år siden ChatGPT slo ned som en bombe og markerte at fremtiden – det er nå. Siden da har ting virkelig gått fort, også i varehandelen. Hvordan henge med på denne utviklingen?

Medlemskap i Virke

Medlemskapet gir deg tilgang til en rekke fordeler for deg som arbeidsgiver.

  • Juridisk bistand og rådgivning

    Våre rådgivere og advokater hjelper deg med forretningsjus og arbeidsrett. Har du større juridiske utfordringer stiller vi med et av Norges ledende advokatmiljøer.

  • Analyser og innsikt

    Vi leverer analyser, indekser og innsikt for en rekke bransjer. Våre skreddersydde rapporter gir deg informasjonen du trenger for å fatte de riktige beslutningene.

  • Fordelsavtaler og rabatter

    Vi tilbyr en rekke fordelsavtaler som en virksomhet trenger, på alt fra drivstoff til strøm og telefoni. Du får også rabatter på alle kurs hos Virke og NKI nettstudier.