Økonomikurs del to

Målet med kurset er å gi deg nye "knagger" å henge økonomikunnskapen på. Du vil få verktøy og maler du lett kan implementere i eget arbeid.

Læringsutbytte

Du vil lære å forstå hva som er viktig å analysere og hvordan du kan benytte dette i egen virksomhet.

Innhold

  • Budsjett
  • Ulike budsjetter – avklaringer forskjeller og hensikt
  • Budsjettprosessen
  • utarbeide budsjetter – tips og råd
  • Budsjettyper – sjekklister
  • Likviditet
  • Likviditetsstyring
  • Hvordan skape kontroll og forutsigbarhet
  • Konsekvenser av kapitalendringer
  • Likviditetsstyring
  • Lønnsomhets- og kostnadsanalyse
  • Kalkulasjon
  • Oppbygging av kalkyle
  • Prosjektregnskaper
  • Krav til prosjektregnskap og oppbygging
  • Årsregnskap
  • Lær å lese årsregnskap
  • Resultat, balanse, noter, beretninger
  • Hvordan trekke nøkkeltall ut av eget regnskap
  • Intern kontroll og administrative rutiner
  • Attestasjon- og anvisning
  • Sjekklister og maler

Kurset gjennomføres med en kombinasjon av forelesning, case og felles diskusjoner.

Kursholder

  • Vidar Andersen

    Diplom økonom BI, autorisert regnskapsfører

    Vidar Andersen er forfatter av flere styrebøkene Styreguiden og Styrearbeid på 1-2-3. Han har lang praksis og arbeidserfaring som både økonomisjef og administrerende direktør, og bred erfaring fra styreverv i SMB bedrifter. Vidar er i dag partner i Concepta Partner AS som arbeider med regnskap, økonomi og selskapsrådgivning. Han er en erfaren og aktiv kurs- og foredragsholder innenfor styre- og økonomiområdet og får alltid gode tilbakemeldinger som kursholder.

Kurset passer for

Ofte stilte spørsmål

  • Er det servering på kurset?

    Deltakeravgiften dekker full bevertning.

    • Morgen: Kaffe/te og frukt
    • Formiddag: Lunsjbuffet 
    • Ettermiddag: Kaffe/te og kake
    • Halvdagskurs har lett servering i kurslokalet.

  • Hvilke påmeldingsregler gjelder?

    • Ved avmelding belastes 20 % av deltakeravgiften, minimum 500 kroner.
    • Påmelding er bindende etter 14 dager før kursdato, og eventuell av-melding må skje skriftlig. Ved avmelding etter 14 dager før kursdato belastes full deltakeravgift. Betalte plasser kan fritt benyttes av andre i virksomheten.
    • Vi tar forbehold om endringer i programmet som skyldes forhold utenfor vår kontroll.
    • Vi tar forbehold om avlysning av kurs frem til 14 dager før kursstart. Vi kan ikke være økonomisk ansvarlig for eventuelle utgifter som for eksempel reiseutgifter ved en avlysning.
  • Vil det bli delt ut undervisningsmateriell?

    Å delta på et kurs eller en konferanse er en intensiv læringsopplevelse. For at du skal få best mulig utbytte av din deltakelse blir det utdelt eller tilsendt undervisningsmateriell på de fleste av våre kurs.

  • Er kurslokale tilrettelagt funksjonshemmede?

    De fleste av våre kurssteder er tilrettelagt for funksjonshemmede.
    Gi beskjed om eventuelle funksjonshemminger sammen med påmeldingen, slik at vi kan tilrettelegge på best mulig måte.
    Hvis kursstedet ikke har nødvendige fasiliteter kan kursavgiften refunderes.

  • Kan kurset leveres bedriftsinternt?

    Vi tilbyr alle kurs som allerede finnes i vår kursportefølje eller spesialtilpassede kurs som utvikles og skreddersys etter deres ønsker.

    Kursene arrangeres i deres eller våre lokaler, alt etter hva som passer best.

    Bedriftsinterne kurs

  • Hvordan søke om OU-fond midler til kurs hos Virke?

    Er du medlem og betaler inn til Virke/LO-fondet eller Virke/YS-fondet? Går du på kurs hos Virke dekker fondet da kostnaden 100 %.

    Dette gjelder både kurs, nettverk og lederutvikling i regi av Virke.

    Det eneste du trenger å gjøre er å skrive følgende i kommentarfeltet ved påmelding: Spesialutvalget og din virksomhets tariffavtale. Kostnaden dekkes fortløpende.

    Vil du i tillegg søke om dekket reise/opphold, bruker du ordinært søknadskjema for disse kostnadene.

    Maks beløp er 150 000 kroner per virksomhet.

  • Har du spørsmål om et kurs?

    Kontakt oss på

    Tlf 22 54 17 00 eller

    e-post  kurs@virke.no

Vi holder også andre kurs og konferanser. Håper vi sees!

  1. Online kurs - First aid kit i ledelse og selvledelse i krevende tider

    Styrk deg ytterligere som leder på dette kurset!

  2. Tariffkonferanse – privat sektor

    Vårens lønnsforhandlinger ble utsatt til høsten på grunn av koronapandemien. Vi inviterer til tariffkonferanse i forkant av høstens forhandlinger.

  3. Getting Things Done® - Fundamentet

    Lærer du deg GTD metodikken vil du få gjort ting uten stress og med full oversikt og kontroll!

  4. Grunnkurs i arbeidsmiljø – Tre dager

    Vi gir deg en grunnleggende innføring i regelverket, arbeidsmiljøfaktorer, aktørene i arbeidsmiljøarbeidet, arbeidsmåter innen HMS og sykefraværsoppfølging.

  5. Teamledelse

    Slik kan du inspirere og videreutvikle ditt team for å lykkes enda bedre!

Se alle kurs og konferanser