Økonomikurs del to

Målet med kurset er å gi deg nye "knagger" å henge økonomikunnskapen på. Du vil få verktøy og maler du lett kan implementere i eget arbeid.

Læringsutbytte

Du vil lære å forstå hva som er viktig å analysere og hvordan du kan benytte dette i egen virksomhet.

Innhold

  • Budsjett
  • Ulike budsjetter – avklaringer forskjeller og hensikt
  • Budsjettprosessen
  • utarbeide budsjetter – tips og råd
  • Budsjettyper – sjekklister
  • Likviditet
  • Likviditetsstyring
  • Hvordan skape kontroll og forutsigbarhet
  • Konsekvenser av kapitalendringer
  • Likviditetsstyring
  • Lønnsomhets- og kostnadsanalyse
  • Kalkulasjon
  • Oppbygging av kalkyle
  • Prosjektregnskaper
  • Krav til prosjektregnskap og oppbygging
  • Årsregnskap
  • Lær å lese årsregnskap
  • Resultat, balanse, noter, beretninger
  • Hvordan trekke nøkkeltall ut av eget regnskap
  • Intern kontroll og administrative rutiner
  • Attestasjon- og anvisning
  • Sjekklister og maler

Kurset gjennomføres med en kombinasjon av forelesning, case og felles diskusjoner.

Kurset passer for

Alle som jobber med regnskap og økonomi.

Kursholder

  • Vidar Andersen

    Diplom økonom BI, autorisert regnskapsfører

    Vidar Andersen er forfatter av flere styrebøker, blant annet Styreguiden, Styrearbeid på 1-2-3, Likviditet på 1-2-3 og De viktigste styrespørsmålene. Han har lang praksis og arbeidserfaring som både økonomisjef og administrerende direktør, og bred erfaring fra styreverv i SMB bedrifter. Vidar er i dag partner i Concepta Partner AS som arbeider med regnskap, økonomi og selskapsrådgivning. Han er en erfaren og aktiv kurs- og foredragsholder innenfor styre- og økonomiområdet og får alltid gode tilbakemeldinger som kursholder.

Ofte stilte spørsmål

  • Smittevern

    For at kurset skal gjennomføres i henhold til Virkes retningslinjer er det viktig at du:

    1. Vasker hender eller bruker Antibac på hendene ved ankomst.
    2. Vi forholder oss i henhold til nasjonale retningslinjer vedrørende hilsning, hoste/nys og håndhygiene.
    3. Hold avstand i møterom og fellesarealer. Det skal være 1 meter mellom oss i vanlig sosial omgang, samt i arbeidssituasjoner i løpet av kurset.
    4. Vi sitter på faste plasser i møterommet
    5. Du får utdelt penn og skrivepapir ved oppstart. Oppbevar dette på din faste plass under kurset.
    6. Vær nøye med å kaste brukte pappbeger i søppel, og/eller rydde kopper etc. i henhold til rutiner i møterommet.
    7. Rydd bort alt utstyr ved kursavslutning slik at du forlater en ryddig og rengjort plass.
    8. Dersom du skulle få feber eller forkjølelsessymptomer i løpet av kurset ber vi om at du trekker deg bort fra fellesarealer og gir øyeblikkelig beskjed til kursarrangør.
  • Er det servering på kurset?

    Deltakeravgiften dekker full bevertning.

    • Morgen: Kaffe/te og frukt
    • Formiddag: Lunsjbuffet 
    • Ettermiddag: Kaffe/te og kake
    • Halvdagskurs har lett servering i kurslokalet.

  • Hvilke påmeldingsregler gjelder?

    • Ved avmelding belastes 20 % av deltakeravgiften, minimum 500 kroner.
    • Påmelding er bindende etter 14 dager før kursdato, og eventuell av-melding må skje skriftlig. Ved avmelding etter 14 dager før kursdato belastes full deltakeravgift. Betalte plasser kan fritt benyttes av andre i virksomheten.
    • Vi tar forbehold om endringer i programmet som skyldes forhold utenfor vår kontroll.
    • Vi tar forbehold om avlysning av kurs frem til 14 dager før kursstart. Vi kan ikke være økonomisk ansvarlig for eventuelle utgifter som for eksempel reiseutgifter ved en avlysning.
  • Vil det bli delt ut undervisningsmateriell?

    Å delta på et kurs eller en konferanse er en intensiv læringsopplevelse. For at du skal få best mulig utbytte av din deltakelse blir det utdelt eller tilsendt undervisningsmateriell på de fleste av våre kurs.

  • Er kurslokale tilrettelagt funksjonshemmede?

    De fleste av våre kurssteder er tilrettelagt for funksjonshemmede.
    Gi beskjed om eventuelle funksjonshemminger sammen med påmeldingen, slik at vi kan tilrettelegge på best mulig måte.
    Hvis kursstedet ikke har nødvendige fasiliteter kan kursavgiften refunderes.

  • Hvordan søke om OU-fond midler til kurs hos Virke?

    Er du medlem og betaler inn til Virke/LO-fondet eller Virke/YS-fondet? Går du på kurs hos Virke dekker fondet da kostnaden 100 %.

    Dette gjelder både kurs, nettverk og lederutvikling i regi av Virke.

    Det eneste du trenger å gjøre er å skrive følgende i kommentarfeltet ved påmelding: Spesialutvalget og din virksomhets tariffavtale. Kostnaden dekkes fortløpende.

    Vil du i tillegg søke om dekket reise/opphold, bruker du ordinært søknadskjema for disse kostnadene.

    Maks beløp er 150 000 kroner per virksomhet.

  • Har du spørsmål om et kurs?

    Kontakt oss på

    Tlf 22 54 17 00 eller

    e-post  kurs@virke.no

Illustrasjon med en dame som tenker

Dette skjer hos Virke!

  1. Virke Gravferd regional høstsamling Bodø

    Virke Gravferd inviterer til regional høstsamling.

  2. Virke Gravferd Fagkurs Trinn II del I

    Få bedre forståelse, samt utvid ditt nettverk og kunnskapsområde innen gravferdsbransjen. Kurset varer i tre dager.

  3. Onlinekurs – Vellykkede ansettelser

    Kurs for deg som ønsker kunnskaper og verktøy for å lykkes med å rekruttere ansatte som passer, lykkes og trives i din organisasjon!

  4. Handelskonferansen 2021

    Reimagine Retail - for deg med lederansvar i fremtidens handel. Vi inviterer deg ti år frem i tid, og gir deg verktøy du kan bruke på jobb i morgen.

  5. Bransjesamling BPA

    Vi inviterer til fysisk samling for bransjen!

Se alle kurs og konferanser

Kontakt