Hvordan gjennomføre en ryddig oppsigelsesprosess? - Onlinekurs

I en oppsigelse er det viktig med en ryddig og korrekt prosess som sikrer begge parter en god avslutning av arbeidsforholdet. Som leder kan det oppleves vanskelig, både mellommenneskelig og arbeidsrettslig. Vi viser hvordan du kan gjøre dette på en forsvarlig måte.

Læringsutbytte

De fleste virksomheter opplever å måtte si opp en arbeidstaker en eller annen gang på grunn av forhold hos den enkelte. Som eksempel kan nevnes:

  • Manglende resultater fra medarbeideren
  • Fravær
  • Samarbeidsproblemer
  • Rusmisbruk


Kurset vil sette deg i stand til å gjennomføre oppsigelse og avskjed av arbeidstaker på en forsvarlig måte uten unødige kostnader og støy. Dette er viktig for den ansatte, deg som leder, arbeidsmiljøet og omdømme.

Vi går gjennom følgende temaer

  • Arbeidsgivers plikter gjennom hele ansattreisen: ved rekruttering og mottak av nyansatte, opplæring og oppfølging samt oppsigelse
  • Arbeidsgivers styringsrett: Omplassering, advarsel og suspensjon
  • Ulike årsaker til oppsigelse – arbeidstakers forhold: Sykdom, alder, samarbeidsproblemer, manglende resultat
  • Grunnlaget for avskjed
    Betydningen av ulike ansettelsesforhold, som for eksempel fast ansatt, prøvetidsansatt, vikariat, engasjement
  • Hvordan gjennomføre en god prosess: Formkrav, dokumentasjon, drøftelsesmøte og begrunnelse, skriftlighet
  • Hvordan gjennomføre den "vanskelige samtalen"
  • Forhandlinger og prosessuelle forhold

Kurset passer for

Ledere og personer med personalansvar.

Tidspunkt

Kurset går over to påfølgende dager fra klokken 09.30 til 12.00.
Du melder deg på en gang for begge kursdagene.

Ofte stilte spørsmål

  • Om påmeldingsregler

    • Ved avmelding belastes 20 % av deltakeravgiften, minimum 500 kroner.
    • Påmelding er bindende etter 14 dager før kursdato, og eventuell av-melding må skje skriftlig. Ved avmelding etter 14 dager før kursdato belastes full deltakeravgift. Betalte plasser kan fritt benyttes av andre i virksomheten.
    • Vi tar forbehold om endringer i programmet som skyldes forhold utenfor vår kontroll.
  • Slik får du tilgang til onlinekurset

    • Etter påmelding får du automatisk tilsendt en lenke til å følge onlinekurset. Det er derfor viktig at du har oppgitt korrekt e-postadresse ved påmelding. Du vil også motta lenken til onlinekurset en time før sendestart.
    • Sørg for å være pålogget fem til ti minutter før kursstart, vi ønsker å starte presis. Opplever du problemer med lenken ta kontakt med oss. 
    • Chrome, Safari og Edge er nettleserne som fungerer best. Det er en fordel å ha en nyere versjon av nettleseren.
  • Er det noe annet du lurer på?

    Kontakt oss på

    Telefon 22 54 17 00 eller e-post 

Medlemsfordel

Få Arbeidsgiverguiden kostnadsfritt i 6 måneder

Er du medlem og deltar på dette kurset får du Arbeidsgiverguiden kostnadsfritt i 6 måneder!

Arbeidsgiverguiden er ikke bare et oppslagsverk innen arbeidsrett, du får også tilgang til mange av verktøyene du trenger som leder, og du kan trene deg opp på arbeidsrett på en interaktiv og engasjerende måte!

Våre maler er utviklet av Virkes eksperter innen arbeidsrett, slik at du kan være trygg på at du alltid er i samsvar med gjeldende lover og forskrifter

Har gjennomført kurs og er ny bruker av Arbeidsgiverguiden

Gode råd, rett i innboksen!

Hold deg oppdatert på det som rører seg innen norsk arbeidsliv, få gode råd til hvordan du tilpasser deg og motta invitasjoner til kurs, frokostmøter og webinarer.

Du kan melde deg av når som helst.

Snart i mål...

Smart valg!

Vi holder deg oppdatert på det som rører seg innen norsk arbeidsliv. 

Dette skjer hos Virke!

Se alle kurs og konferanser
  1. Onlinekurs – Selvledelse

    På dette kurset vil du få økt kompetanse på selvledelse og konkrete verktøy og teknikker du kan benytte selv og i veiledning av medarbeiderne dine.

  2. Onlinekurs - Prosjektledelse

    Bli en god prosjektleder! Få trening i metoder som sikrer godt samspill og gjennomføringskraft i prosjekter.

  3. Introduksjon til CSRD – EUs direktiv for bærekraftsrapportering

    I dette webinaret får du en introduksjon til EUs nye direktiv for bærekraftsrapportering, CSRD. Du får vite hvilke virksomheter som blir rapporteringspliktige,hva som skiller den europeiske standarden for bærekraftsrapportering, ESRS fra øvrige standarder og hvordan du kommer i gang med en dobbel vesentlighetsvurdering.

  4. Skillet mellom arbeidstaker og oppdragstaker

    Har du oppdragstakere i bedriften, eller vurderer du å inngå en slik avtale? Da er det viktig at du har oversikt over hva som skiller en arbeidstaker fra en oppdragstaker. Fra 1. januar 2024, trådte en ny lovendring i kraft, som avgjør at der det tidligere var tvil, så skal oppdragstaker være arbeidstaker. Vi har også fått en mer klargjørende lovbestemmelse av hva som er en arbeidstaker.

  5. Omstillingen mot fremtidens helsevesen

    Hvordan løser vi utfordringene i norsk helse- og omsorgsvesen? Og hva bør være de fremste eksemplene på oppgavedeling og forenkling, for å sikre god og enkel pasientflyt?

Kontakt

Slik bruker du medlemskapet

Som medlem i Virke får du som arbeidsgiver mange fordeler.

  • Få hjelp med HR og arbeidsrett

    Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.

    Hjelp for arbeidsgivere

  • Forretningsjuridisk bistand

    Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.

    Forretningsjuridisk bistand

  • Gunstige fordelsavtaler

    Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.

    Se alle fordelsavtalene