Smart rekruttering fra A til Å - kurs

Hvordan gjennomføre en rekrutteringsprosess som sikrer kvalitet og effektivitet, og som samtidig gjør deg trygg på at du velger rett kandidat?

I dette kurset gjennomgår vi alle fasene i rekrutteringsprosess. Du lærer hvordan du gjør en grundig jobb innledningsvis og sparer tid samtidig som du siker at du tar riktige avgjørelser underveis, slik at du velger rett kandidat til slutt.

Etter endt kursdag får du med deg nyttige maler og metodikk som hjelper deg til å gjennomføre effektive og riktige rekrutteringsprosesser basert på vitenskap og erfaring.

Læringsutbytte

Dette kurset gir deg ferdigheter og kunnskap i alle aspekter av rekrutteringsprosessen, inkludert:

  • Fasene i rekrutteringsprosessen
  • Utvikling av stillingsprofil og kravspesifikasjon
  • Effektiv markedsføring og annonseutforming
  • Bruk av intervjumaler og teknikker
  • Bruk av tester og casestudier
  • Seleksjon og finaleintervjuer
  • Referanseintervjuer og onboarding-prosesser

Kursinnhold

  • Fasene i rekrutteringsprosessen
  • Stillingsprofil og kravspesifikasjon
  • Markedsføringsplan og utarbeidelse av annonser
  • IntervjumaI og - teknikk
  • Bruk av tester og seleksjon
  • Finaleintervjuet og bruk av case
  • Referanseintervjuet
  • Onboarding

Kurset passer for

Dette kurset passer for deg som ønsker å forbedre rekrutteringsferdighetene dine, uavhengig av erfaringsnivå, og gir praktiske verktøy for kvalitetsorienterte og effektive rekrutteringsprosesser.

Kursholdere

  • Heidi Sommarset

    Seniorrådgiver, Hovedorganisasjonen Virke

    Heidi Sommarset er fagansvarlig HMS i Virke og har selv vært verneombud i større virksomheter. Hun bistår også ledere hos våre medlemmer i prosjekter basert på endringsledelse, medarbeiderdrevet innovasjon og kontinuerlig forbedring.

Ofte stilte spørsmål

  • Er det servering på kurset?

    Deltakeravgiften dekker full bevertning.

    • Morgen: Kaffe/te og frukt
    • Formiddag: Lunsj
    • Ettermiddag: Kaffe/te og kake
    • Halvdagskurs har lett servering i kurslokalet

  • Hvilke påmeldingsregler gjelder?

    • Ved avmelding belastes 20 % av deltakeravgiften, minimum 500 kroner.
    • Påmelding er bindende etter 14 dager før kursdato, og eventuell av-melding må skje skriftlig. Ved avmelding etter 14 dager før kursdato belastes full deltakeravgift. Betalte plasser kan fritt benyttes av andre i virksomheten.
    • Vi tar forbehold om endringer i programmet som skyldes forhold utenfor vår kontroll.
    • Vi tar forbehold om avlysning av kurs frem til 14 dager før kursstart. Vi kan ikke være økonomisk ansvarlig for eventuelle utgifter som for eksempel reiseutgifter ved en avlysning.
  • Vil det bli delt ut undervisningsmateriell?

    Å delta på et kurs eller en konferanse er en intensiv læringsopplevelse. For at du skal få best mulig utbytte av din deltakelse blir det utdelt eller tilsendt undervisningsmateriell på de fleste av våre kurs.

  • Er kurslokale tilrettelagt funksjonshemmede?

    De fleste av våre kurssteder er tilrettelagt for funksjonshemmede.
    Gi beskjed om eventuelle funksjonshemminger sammen med påmeldingen, slik at vi kan tilrettelegge på best mulig måte.
    Hvis kursstedet ikke har nødvendige fasiliteter kan kursavgiften refunderes.

  • Kan kurset leveres bedriftsinternt?

    Vi kan tilby kurs fra vår kursportefølje som bedriftsinternt kurs for Virke medlemmer på forespørsel.

    Kursene arrangeres i deres eller våre lokaler, alt etter hva som passer best.

    Bedriftsinterne kurs

  • Har du spørsmål om et kurs?

    Kontakt oss på

    Tlf 22 54 17 00 eller

    e-post 

Dette skjer hos Virke!

Se alle kurs og konferanser
  1. Lederskap som virker – Strategi i praksis

    En god strategi setter virksomhetens ressurser og aktiviteter i retning og skjerper konkurranseevnen. Vi snakker med Mille Haslund Mellbye, direktør organisasjon og strategi og viseadministrerende direktør i Hovedorganisasjonen Virke, som deler egne erfaringer med strategiarbeid i Virke og gode praktiske råd.

  2. Transport- og logistikkforum

    Møtet er kun for Virkes medlemmer.

  3. Psykologisk trygghet på arbeidsplassen - Onlinekurs

    For bedre prestasjoner, mer læring og godt arbeidsmiljø

  4. Konjunkturseminaret 2024

    Hvordan er fremtidsutsiktene for norsk økonomi, med særlig vekt på forbruk og varehandel? Hvilke bransjer vil holde seg sterke i møte med svak kjøpekraft og høyt rentenivå? Virke ønsker velkommen til årets første konjunkturseminar for 2024.

  5. Nyheter i arbeidsrett

    Vi går gjennom ferske dommer og nyheter på arbeidsrettsfeltet, og har trukket frem de viktigste poengene du som er arbeidsgiver eller har personalansvar bør kjenne til.

Kontakt

Slik bruker du medlemskapet

Som medlem i Virke får du som arbeidsgiver mange fordeler.

  • Få hjelp med HR og arbeidsrett

    Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.

    Hjelp for arbeidsgivere

  • Forretningsjuridisk bistand

    Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.

    Forretningsjuridisk bistand

  • Gunstige fordelsavtaler

    Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.

    Se alle fordelsavtalene