Dagligvarebransjens håndtering av Covid-19

Menon Economics har på oppdrag av Virke dagligvare utarbeidet en rapport om dagligvarebransjens håndtering av Covid-19.

I mars var hamstring av toalettpapir og gjær et faktum. Mange var redde for ikke å ha nok reserver på lageret hjemme. Bekymringen var heldigvis grunnløs. Dagligvarebransjen hadde kontroll. Alle har fått maten og de nødvendige varene sine, og det er ikke påvist smittespredning i dagligvarebutikkene.

Noen suksessfaktorer

Myndighetene

  • Har lagt til rette ved å gi status til alle som jobber i dagligvarebransjens verdikjede status som samfunnskritisk personell
  • Innvilget raskt midlertidige tilpasninger knyttet til blant annet kjøre- og hviletid for sjåførene, for å sikre drift på distribusjonsleddet.

Dagligvarebransjen

  • Vertikalt integrerte aktører har kunnet dra nytte av stor- og samdriftsfordeler for å håndtere store forskjeller i etterspørsel mellom regioner og segmenter.
  • Bransjen har benyttet effektive informasjonssystemer til å kontinuerlig overvåke aktivitet i verdikjeden og med det sørget for at vareflyten har blitt fordelt rettferdig og effektivt til landets butikker.
  • Gjennom kriseteam, tett dialog med leverandører og myndigheter har bransjen sørget for at forbrukerne i all hovedsak har fått varene de trengte og etterspurte, og samtidig dratt nyttig lærdom til fremtidige kriser.

Forbrukerne

  • I tidlig fase skapte hamstring av matvarer mange tomme butikkhyller, men kun for en kort periode. De fleste forbrukere oppgir å ha avstått fra hamstring.
  • Dagligvarebransjens og myndighetsorganers oppfordringer om å avstå fra hamstring ble gradvis reflektert i forbrukernes etterlevelse. Høy tillitt fra forbrukerne til myndighetene og dagligvarebransjens forsyningsevne trekkes frem som en viktig forklaringsfaktor.
  • Aktørene i dagligvarebransjen opplever at samarbeidet med forbrukerne i det store bildet har vært godt gjennom hele krisen.

Menon har undersøkt hvordan Covid-19-situasjonen påvirket dagligvarebransjen og forbrukerne, og hvordan bransjen håndterte denne krisen de første tre månedene etter at de nasjonale smittevernsrestriksjonene ble innført i mars 2020. I rapporten vurderes hvilken rolle ulike aktører har spilt i å sikre at matvareforsyningen har vært så god som den har vært, det vil si både myndighetenes, dagligvarebransjens og forbrukernes rolle.

Bestill rapporten

Etter bestilling vil du motta rapporten på e-post innen kort tid.

  • Gratismed medlemskap i Virke
  • Gratisuten medlemskap

Logg inn

Medlemskap i Virke

Medlemskapet gir deg tilgang til en rekke fordeler for deg som arbeidsgiver.

  • Juridisk bistand og rådgivning

    Våre rådgivere og advokater hjelper deg med forretningsjus og arbeidsrett. Har du større juridiske utfordringer stiller vi med et av Norges ledende advokatmiljøer.

  • Analyser og innsikt

    Vi leverer analyser, indekser og innsikt for en rekke bransjer. Våre skreddersydde rapporter gir deg informasjonen du trenger for å fatte de riktige beslutningene.

  • Fordelsavtaler og rabatter

    Vi tilbyr en rekke fordelsavtaler som en virksomhet trenger, på alt fra drivstoff til strøm og telefoni. Du får også rabatter på alle kurs hos Virke og NKI nettstudier.

Se alle medlemsfordelene