Reiseliv

Bransjefelleskapet for reiseliv i Virke arbeider for gode rammebetingelser i markedet, yter individuell bistand til våre medlemmer i bransjespesifikke saker, også av juridisk karakter. Samtidig fungerer vi som et talerør for bransjen i dialog med både myndigheter og media.

Reisepuls 2025

Vil bruke rekordmye på ferie i 2025

Etter en periode med økende prisvekst og renter på lån de siste årene, har prisveksten avtatt i løpet av 2024 og er snart nådd inflasjonsmålet om 2 prosent per år. 

Reallønnsvekst i lønnsoppgjøret 2024 har gjort at mange har fått bedre råd. I løpet av 2025 er det forventet kutt i styringsrenten som gir husholdninger økt kjøpekraft. Dette er gode nyheter både for norske forbrukere og for reiselivsbransjen. 

Slik treffer statsbudsjettet bransjen

  • Ny reisegarantiordning fortsatt i det blå

    I dag er det 1063 dager siden et statlig oppnevnt utvalg la frem sitt forslag til en ny reisegarantiordning med en modell som ville bety lavere individuell garanti for den enkelte reisearrangør og opprettelse av et nytt kollektivt fond.

    Vi er skuffet over at Barne- og familiedepartementet fortsatt ikke har kommet videre med dette arbeidet, til tross for at forslaget til EUs nye pakkereisedirektiv ikke legger hindringer i veien for en ny innretning.

  • Økt satsing på internasjonal profilering, men kostnadsøkning spiser opp økt bevilgning

    Innovasjon Norge får ti mill. kroner ekstra til reiselivsoppdrag slik at den foreslåtte bevilgningen for 2025 er på 205 mill. kroner.

    Vi er positive til at regjeringen øker rammen som er øremerket til Innovasjon Norges reiselivsoppdrag, men vil samtidig være tydelig at kostnadsøkningen for selskapet har vært betydelig da mange av tjenestene kjøpes internasjonalt slik dette ikke er en reell økning.

    Virke venter fortsatt på oppfølgingen av eksportstrategien for reiseliv fra Nasjonalt eksportråd som ble overlevert 29. april 2024. I forslaget ligger "gryteklare" tiltak som treårige markedssatsinger, risikoavlastning for internasjonale kongresser og arrangementer, Norgesspesialistprogram og et kompetanseprogram.

  • Reiseliv 2030 

    Forsknings- og innovasjonsstrategien "Reiseliv 2030" ble overlevert Nærings- og fiskeridepartementet i juni 2024 med tydelige anbefalinger på hvilke forsknings- og innovasjonsbehov som oppstår når den forventede veksten skal skje innenfor den nasjonale reiselivsstrategiens målsettinger for et mer bærekraftig reiseliv. 

    Vi er positive til at regjeringen vil følge opp arbeidet, men er utålmodige da vi finner lite spor av FoU-strategien i forslaget til statsbudsjett for 2025. 

  • Ingen videreføring av rekrutteringsprosjektet "Smak deg frem" eller Bransjeprogrammet for reiseliv 

    Arbeidsgiver- og takerorganisasjonene har siden 2021 samarbeidet om det nasjonale rekrutteringsprosjektet "Smak deg frem" hvor målet er å vise fram alle mulighetene som ligger i utdanningsprogrammet Restaurant- og matfag.

    Det er gjennomført profileringskampanje som viser bredden av karrieremulighetene i mat- og måltidsbransjen, samt en verktøykasse med profileringsmateriell og undervisningsopplegg til fri bruk for bedrifter, skoler og opplæringskontorer. 

    Prosjektet har vært støttet av Landbruks- og matdepartementet, men ligger ikke inn i forslaget til statsbudsjettet for 2025. 

    Bransjeprogrammet for reiseliv videreføres heller ikke i 2025. 

  • Nasjonal guidegodkjenning kommer 

    Regjeringen vil etablere en nasjonal godkjenningsordning for guider og Standard Norge skal utvikle ordningen. Innovasjon Norge skal bidra i arbeidet.  

    Vi er positive til at en norsk standard blir etablert da det vil bidra til økt profesjonalitet, kvalitet og sikkerhet knyttet til guidede tjenester.  

  • På stedet hvil for nasjonale turistveger? 

    Samferdselsdepartementet er tydelige i sitt budsjettforslag at Nasjonale turistveger skal videreføres i 2025, men det er heller ikke i år angitt noe beløp til satsingen.   

    Vi forventer at Nasjonale turistveger får økte budsjetter på lik linje med det som er foreslått for Statens Vegvesen. Satsingen må ikke ende på stedet hvil da behovet for besøksforvaltning og sesongutvidelse er stort. 

  • Økt skattefritak for kortidsutleie, men fortsatt ikke registreringsplikt

    Den skattefrie grensen for utleie av bolig/fritidsbolig under 30 dager økes fra 10 000 til 15 000. Det betyr at det blir enklere å leie ut på delingsplattformer som for eksempel Airbnb.   

    Vi er tydelige på at det haster å få på plass en registreringsplikt slik at vi får en oversikt over omfanget og kan ha en fremtidsrettet reiselivspolitikk basert på fakta og kunnskap. 

  • Ingen satsing på filminsentiver 

    Dessverre prioriterer ikke regjeringen endringer av filminsentivordningen. Ordningen vi har i dag er en refusjonsbasert ordning der film- og serieproduksjoner kan søke om å få tilbakebetalt inntil 25 prosent av dokumentert forbruk i Norge.

    I budsjettforslaget fremgår det at rammen for 2025 er på 130 mill. kroner, inkludert nye og tidligere tilsagn. Det betyr i praksis at ordningen er nær halvert i løpet av regjeringsperioden. Foreløpig tilgjengelige friske midler for 2025 vil være om lag 60 mill. kroner. 

    Virke har jobbet lenge for en konkurransedyktig og regelstyrt ordning, i tråd med anbefalingene regjeringen har fått i Olsberg-rapporten. Denne regjeringsbestilte rapporten, i likhet med all dokumentasjon bransjen selv har lagt fram, viser at innspillinger gjort over denne ordningen allerede lagt igjen en verdiskaping i Norge på 4,7 ganger før refusjonen kommer til utbetaling.  

    Økt film- og serieproduksjon til Norge betyr også økte inntekter for norsk reiseliv i tillegg til markedsføringseffekten.  

    Virke mener at det er svært uheldig at regjeringen ikke prioriterer å ha en konkurransedyktig filminsentivordning. 

  • NFD-prioritering 2025

    Regjeringen vil legge fram et veikart for kreativ næring, med mål om å bidra til økt verdiskaping og eksport i næringen.

Bransjeinnsikt

Kulturutsikter 2024/2025

Årene med pandemirestriksjoner demmet opp både penger på publikums kontoer og etterspørsel etter kulturopplevelser. Etter en tydelig gjenåpningseffekt i både 2022 og 2023, har besøkstallene beveget seg sidelengs i 2024. 

Selv med noe økt sparing er det dermed godt rom for forbruksvekst i tiden som kommer. Det tror vi vil støtte opp under trenden med at stadig flere nordmenn deltar på kulturopplevelser. 

Medlemmer i Virke får tilgang til unik bransjeinnsikt.

Seminar

Fricamping – fra pest og plage til en fantastisk mulighet for kommunene

Norge er et fantastisk ferieland og turistnæringen i flere kommuner er i vekst. Vi ønsker selvsagt at turister skal føle seg velkomne uansett hvordan de velger å tilbringe tiden hos oss. Vi ønsker å utnytte den inntektsmuligheten turismen gir for både det lokale næringsliv og for kommunene de besøker.

3. sep. 2025, -

Dette skjer

Se alle arrangementer
  1. Ditt medlemskap fra A til Å

    Hva kan Virke gjøre for deg? I dette webinaret får du en effektiv gjennomgang av alle deler av ditt medlemskap fra politikk, tariff og analyse, til fordelsavtaler og juridiske tjenester med spesielt fokus på deg som daglig leder.

  2. Ditt medlemskap fra A til Å

    Hva kan Virke gjøre for deg? I dette webinaret får du en effektiv gjennomgang av alle deler av ditt medlemskap fra politikk, tariff og analyse, til fordelsavtaler og juridiske tjenester med spesielt fokus på deg som daglig leder.

  3. Ditt medlemskap fra A til Å

    Hva kan Virke gjøre for deg? I dette webinaret får du en effektiv gjennomgang av alle deler av ditt medlemskap fra politikk, tariff og analyse, til fordelsavtaler og juridiske tjenester med spesielt fokus på deg som daglig leder.

Spørsmål om medlemskap?

Vi er der for deg! Ta kontakt med oss for en hyggelig prat!

Trond svarer på alle spørsmål du måtte ha om medlemskap i Virke.

Mer effektiv merverdiavgift i kultur- og besøksnæringene

Vi jobber for at det skal vedtas en utredning av felles lav merverdiavgift på alle kulturnæringer, samt en opprydning i - og forenkling av - merverdiavgiftssystemet for kulturfeltet.

Merverdiavgiftssystemet fremstår som komplisert og rotete for mange kulturnæringsaktører. Størst utfordring opplever de som befinner seg delvis innenfor og utenfor dagens merverdiavgiftssystem. 

Vi har bedt Samfunnsøkonomisk analyse AS å drøfte de økonomiske og administrative kostnadene for reiselivs- og kulturvirksomheter som følge av å måtte operere med flere mer-verdiavgiftssatser, samt skillet mellom tjenester som er innenfor og utenfor merverdiavgiftssystemet.  

Se rapporten

Gjennomslag

  • Norsk reiseliv blir nasjonal eksportsatsning

    Næringsministeren annonserte i september at reiseliv blir del av den nasjonale eksportsatsingen, etter påtrykk fra Virke og andre organisasjoner i reiselivet.

    Dette er viktig fordi en felles satsning på eksport gjør at næringen kan ta i bruk enda flere virkemidler for å videreutvikle norsk reiseliv. Virke samarbeider med Nasjonalt Eksportråd for å konkretisere strategien frem mot neste vår.

Siste nytt

  • : Lov om besøksbidrag

    Virke mener at regjeringens forslag til besøksbidrag i Norge må være betydelig mer treffsikkert og rettferdig enn det som foreslåes i høringsnotatet. Våre innspill kan oppsummeres i følgende hovedpunkter:

    • Besøksbidraget bør innrettes mer strategisk og basert på en helhetstenking om reiselivets rolle i samfunnsutviklingen
    • Besøksbidraget må omfatte flere målgrupper enn overnattingsgjester
    • Bruken av innsamlede midler til fellesgoder må defineres tydeligere
    • Forvaltning av besøksbidraget må være basert på involvering og transparens

    Hele høringssvaret kan leses her

  • : Nytt registreringssystem for reisende til Spania

    Som tidligere varslet så har spanske myndigheter innført et nytt registreringssystem for reisende til Spania. Etter mye usikkerhet kan vi konkludere:

    • Et reisebyrå eller en turoperatør fra et annet land som selger en pakke eller tjeneste som inkluderer hotellovernatting eller leiebil i Spania, er ikke forpliktet til å registrere opplysningene på plattformen.
    • Det er kun innkommende byrået eller formidleren i Spania som disse operatørene i de utgående markedene opererer med, vil eventuelt være forpliktet til å registrere på plattformen.

    Les mer om registreringssystemet her

  • : Oppdatering EUs pakkereisedirektiv

    Den 18. desember vedtok Rådet i EU sin posisjon på endringer i pakkereisedirektivet.  Etter over et år med intense og grundige diskusjoner vedtok en posisjon som etter Virkes oppfatning er mye bedre balansert enn EU-kommisjonens opprinnelige forslag. Teksten fra Rådet vil være et verdifullt bidrag til diskusjonene og arbeidet som nå starter i Europaparlamentet om regelverket.

    Reiseliv i Virke har jobbet tett med vår europeiske søsterorganisasjon ECTAA med å gi innspill til diskusjonene i Rådet. Særlig ønsker vi velkommen at man i posisjonen har fjernet regler om å begrense adgangen til å kreve forskuddsbetaling og klargjort definisjonene for pakkereiser og sammensatte reisearrangement. Dette er endringer vi mener er et skritt i riktig retning for å skape et rettferdig og forutsigbart regelverk for reiselivsnæringen.

    Rådets posisjon inneholder imidlertid også elementer det er grunn til å være bekymret over. Særlig er vi bekymret over forslaget om å utvide insolvensbeskyttelsen til også å dekke refusjoner, da vi frykter at dette vil skape betydelige administrative utfordringer og samtidig bidra til en mer kostnadskrevende reisegaranti.

    Så selv om posisjonen fra Rådet som utgangspunkt er godt balansert er det grunn for Europaparlamentet i sitt arbeid å se nærmere på enkeltelementer som bedre kan sikre et velfungerende regelverk både for forbrukere og bedrifter i reisemarkedet.

    Reiseliv i Virke, i samarbeid med ECTAA, følger arbeidet i Europaparlamentet på pakkereisedirektivet med spenning, og vil bidra inn med bransjekunnskap og arbeide for at det endelige regelverket blir et bærekraftig og solid rammeverk for reiselivet i fellesskapsområdet. 

  • : Besøksbidrag?

    I møte med økende turisme vil regjeringen gi kommunene mulighet til å innføre besøksbidrag. Besøksbidraget skal bidra til å finansiere fellesgoder i kommuner med mange turister, som kommer både turister og befolkningen til gode. Nå sendes et lovforslag på høring.

    Vi er på generelt grunnlag positive til at det innføres besøksbidrag i Norge, men er tydelig på at den foreslåtte innretningen er feil da den kun omhandler kommersiell overnatting og privat overnatting via AirBnB og andre plattformselskaper. 

    Se bransjeorganisasjonenes reaksjoner

    Virke jobber nå med et høringssvar som skal være sendt innen 3. januar 2025.

  • ECTAA motsetter seg urealistiske refusjonsregler i det foreslåtte mobilitetspakken for passasjerer

    Den europeiske sammenslutningen for reisebyråer og turoperatører (ECTAA) møttes i Sofia 24.-25. oktober til sitt halvårlige møte, hvor medlemmene diskuterte kritiske spørsmål knyttet til den foreslåtte håndhevelsen av unimodale og nye multimodale passasjerrettigheter. Mobilitetspakken for passasjerer, introdusert av EU-kommisjonen i november 2023, er under aktiv diskusjon i Ministerrådet og vil snart debatteres i Europaparlamentet.

    Blant forslagene er nye refusjonsregler når en mellommann er involvert, som utgjør store utfordringer. Disse reglene ignorerer eksisterende prosesser og skaper upraktiske forventninger som kan pålegge reiseformidlere urettferdige forpliktelser. I henhold til det nåværende forslaget, vil formidlere være pålagt å refundere gebyrer de tar for å legge til rette for billettkjøp, uavhengig av tjenestens art. For ECTAA er dette en kostbar og urealistisk forventning, spesielt ettersom transportører sjelden kompenserer formidlere for deres tjenester i billettforhandling.

    ECTAA er også bekymret for håndteringen av kundedata og krever strenge tiltak for å forhindre at transportører misbruker sensitiv kundeinformasjon delt av formidlere til kommersielle formål.

    Mens ECTAA støtter prinsippet om multimodale passasjerrettigheter, understreker de at slike rettigheter må være rettferdige og balanserte. "Formidlere skaper gjennomsiktighet og tilbyr valg ved å presentere ulike alternativer på tvers av mange transportører, en tjeneste som ikke typisk tilbys av transportørene selv," bemerket Frank Oostdam, president for ECTAA. "Det er viktig at formidlere ikke holdes ansvarlige for utførelsen av transporttjenester de verken driver eller kontrollerer."

    Frank Oostdam konkluderte, "ECTAA har alltid støttet rettferdig og effektiv passasjerrettslovgivning. Imidlertid er forskrifter som er praktisk umulig å implementere kontraproduktive. Lovgivningen bør ikke ulempe indirekte distribusjonskanaler til fordel for transportørens direkte kanaler, da dette til syvende og sist vil skade forbrukernes valgmuligheter."

    ECTAA vil fortsette å kjempe for praktiske og forbrukervennlige løsninger i de pågående lovgivningsdiskusjonene.

Driver du reiselivsbedrift?

Lurer du på hvorfor du skal være medlem i Virke?  Hør hva et av våre medlemmer, UP Norway, sier om saken!

Eller ta kontakt med oss og få et godt tilbud. Vi gir deg nå gratis medlemskap ut året!

reiselivmedlemskap.jpg

Nettverk for ledere

Trenger du en sparringspartner - eller flere? I våre nettverk møtes 10-20 personer fra ulike virksomheter som har tilsvarende stillinger. Vi møtes for å diskutere konkrete temaer og problemstillinger fra hverdagen.

Hvert møte vil være todelt; det vil være et konkret fagtema på hver samling og erfaringsutveksling/sparring med dine felles nettverksdeltakere.

Styre

  • Styret for reiseliv

    Navn

    Virksomhet

    Kristian Jørgensen Fjord Tours As Styreleder
    Anette Kerstin Teresia Karlsson Haman Group As
    Kjellbjørg Mathiesen Arctic Guide Service As
    Marit Vidnes Norrøna Hvitserk Adventure As
    Kjetil Smørås   De Bergenske  
    Nina Kristine Madsen-Geelmuyden Norwegian Adventure Company as
    Bernt Bucher Johannessen Hanen - næringsorganisasjonen for bygdeturisme, gardsmat og innlandsfiske
  • Styret for reise utland

    Navn Virksomhet  
    Marie-Anne Zachrisson Ving Norge AS Styreleder
    Anne-Merete Ask Global Business Travel AS avd Bergen  
    Erik Haug Der Touristik Nordic AB
    Finn-Erik Carlsen Peer Gynt Tours AS
    Petter Brodahl Berg-Hansen Reisebureau AS
    Vibeke Olsen Aller Travel AS
    Ellen Wolff Andresen Ticket feriereiser AS

Medlemskap i Virke

Som medlem får du som arbeidsgiver mange fordeler.

  • Få hjelp med HR og arbeidsrett

    Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.

    Hjelp for arbeidsgivere

  • Forretningsjuridisk bistand

    Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.

    Forretningsjuridisk bistand

  • Gunstige fordelsavtaler

    Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.

    Se alle fordelsavtalene