- Vi hører definitivt hjemme i Virke

I løpet av ti år har Foodora blitt en ledende aktør innen handelsteknologi. I Norge får selskapet støtte fra Virke – både når det gjelder politikk, innovasjonskraft og tarifforhandlinger.

Foto: Jan Tore Eriksen/NewsLab

Når vi forhandler tariffavtaler, er det ekstremt nyttig å ha en profesjonell og veltrent aktør i ryggen. I tillegg tilbyr Virke HR-kurs, ledernettverk, advokattjenester og generell støtte. Det er et bredt spekter av ressurser.

Mads Dokka Blybakken, Head of Public Affairs Nordics,
Foodora

Mads Dokka Blybakken har ansvar for selskapets myndighetskontakt i Norge, Sverige og Finland og har sett på nært hold hvordan Virke fungerer som bindeledd mellom næringsliv og politikk. 

Fra to kvartaler til hele verden

For ti år siden inntok Foodora det norske markedet med én restaurant og to kvartaler på Grünerløkka. Etter noen år med gradvis vekst kom pandemien, og selskapet vokste med nesten 300 prosent i perioden. 

– Nå er vi til stede i 45 byer i Norge, og med søsterselskapene våre er vi i over 70 land, forteller Blybakken.

Veksten har forvandlet Foodora fra oppstartsbedrift til etablert aktør – og har gjort myndighetskontakt og bransjetilhørighet stadig viktigere.

– Det er veldig nyttig med støtten Virke gir i møte med en politisk og regulatorisk verden som blir mer og mer komplisert for hver dag som går. De er en viktig stemme i møte med politikere og en viktig lyttepost for oss.

En moderne markedsplass

Foodora regnes som en pionér innen handelsteknologi – et satsingsområde som blir stadig viktigere for Virke. 

– Det vi gjør, er jo egentlig ikke noe nytt. Det handler om å koble sammen de som vil ha noe levert, de som leverer det, og de som lager og selger det. Det er en markedsplass – akkurat som Bondens marked. Men når man legger til teknologi, får man en helt annen skalerbarhet og kraft, sier Mads Dokka Blybakken.

Foodora opererer i en bransje som er i rask utvikling, noe som stiller høye krav til oversikt og påvirkningskraft. Det betyr også at selskapet er berørt av mange lover og regler – særlig knyttet til teknologi.

– Virke har tett kontakt med politikerne og gir oss innblikk i hva som rører seg. Samtidig hjelper de oss å formidle våre synspunkter, sier Blybakken. 

– Vi er avhengige av at det ikke vedtas for mange eller for krevende reguleringer. Ofte vedtas det lover i hovedsak basert på worst case-scenarioer. Det er viktig at noen også peker på mulighetene, og at lovene og reglene som allerede er der legger til rette for vekst og innovasjon. 

Gjensidig innovasjon

Samarbeidet mellom Foodora og Virke handler ikke bare om støtte, men også om felles utvikling, mener Mads Dokka Blybakken. 

– Virke og trepartssamarbeidet har eksistert ganske lenge – akkurat som markedsplasser. Men det er behov for innovasjon, og behov for å se det nye. Det gjør vi, og det gjør også Virke.

Han beskriver samarbeidet som gjensidig verdifullt. 

– Virkes satsing på handelsteknologi representerer innovasjonskraften deres, som er veldig bra for oss – og motsatt. Det går begge veier. Så vi hører definitivt hjemme i Virke. 

Innsikt og brobygging

I tillegg til påvirkningskraft og forhandlingsmuskler trekker Blybakken frem Virkes innsiktsarbeid og nettverksfunksjon som viktige fordeler ved å være medlem.

– De gir oss data og innsikt om næringen, noe som hjelper oss å forstå landskapet rundt oss. Det setter vi stor pris på. Og så er de flinke til å skape dialog – ikke bare innenfor vår egen bransje, men på tvers av bransjer. Virke river ned siloer. Det må de fortsette med.



Medlemskap

Nå får du 2 år til prisen for 1 år!

Som medlem i Virke får du:

  • juridisk hjelp og lederstøtte
  • fordelsavtaler
  • medlemspris på kurs
  • gratis webinarer
  • innsikt og analyser om din bransje
  • hjelp til bedre rammevilkår

Ofte stilte spørsmål om medlemskap i Virke

  • Prisen beregnes ut fra virksomhetens totale lønnsutbetaling. Medlemskontingent for et standard medlemskap er 2,15 promille av arbeidsgiveravgiftspliktig lønn (lønn uten arbeidsgiveravgift), og minimum 7600 kr.

    Dersom du er en del av et konsern, en kjede eller bransjeforening, gjelder egne kontingentmodeller og/eller betingelser ved opprettelse av tariffavtale.

    Du finner mer informasjon om priser her

  • Uavhengig av om du er medlem eller ikke er det alltid muligheter for krav om tariffavtale. 

    Dersom virksomheten er medlem må minimum 10 prosent av de ansatte være organisert og kreve tariff, før du trenger å godta kravet om tariffavtale. 

    En tariffavtale er en forpliktende enighet mellom arbeidsgiver og de ansattes organisasjoner. En slik avtale gir medbestemmelse, stabilitet og innflytelse for de ansatte. For deg som arbeidsgiver blir alt enklere og mer forutsigbart. Tariffavtalene er en viktig årsak til at vi har et så velfungerende arbeidsliv i Norge.

    Her kan du lese mer om tariffavtale

  • Som medlem har dere en rekke fordeler: Kostnadsfri HR-bistand, forretningsjuridisk bistand til lave kostnader, fordelsavtaler, kurs til medlemspriser mm.

    Her kan du lese mer om hva medlemskapet inkluderer

  • Normal oppsigelsestid er 6 måneder ved utmelding før 1.7 eller 1.1.

    Med tariffavtale gjelder medlemskapet til neste hovedoppgjør.

  • Vi reiser ut på oppdrag når etterspørselen er stor nok. Som medlem kan du påvirke dette ved å gå i dialog med bransjeleder.

  • Vi har ikke dette alternativet tilgjengelig i dag, men vi jobber hele tiden med å tilpasse modellen vår i henhold til virkeligheten medlemmene våre møter. 

    Står du i en situasjon hvor du vurderer å si opp medlemskapet av økonomiske årsaker, anbefaler vi at du først tar kontakt med oss.

  • Arbeidsgiverguiden er ikke inkludert i tilbudet, men blir du medlem, får du meget god medlemspris på verktøyet. 

  • Vi har en rekke møteplasser tilpasset bredden av bransjer vi representerer. Som medlem får du også muligheten til å påvirke tilbudet gjennom dialog med bransjeleder. 

Kontakt