– Fremtidens kunde vil betale uten noe "hassle"

Publisert:

Direktør for Vipps, Rune Garborg
Direktør for Vipps, Rune Garborg, tror vi snart vil bruke mobilen til alle typer betalinger. Foto: Julie Wentzel Frøland

Mange betaler allerede regninger og tjenester ved hjelp av mobiltelefonen. Betalingsmarkedet er fremdeles i stor utvikling, og det eneste vi vet om fremtidens løsninger, er at de vil være raskere og enklere.

Hvordan vil kunder betale for varer og tjenester i fremtiden? Spørsmålet ble stilt for en fullsatt sal i Virkes lokaler onsdag 19. april, der en rekke eminente foredragsholdere kastet lys over den hurtige utviklingen som foregår, samt forsøkte å se inn i krystallkulen.

Vipps-sjef Rune Garborg, siterte Virgin-sjef Sir Richard Branson for å forklare den viktigste driveren i markedet - "Enhver idiot kan gjøre noe vanskelig. Det vanskelige er å gjøre noe lett".

Kundene ønsker minst mulig strev

– Den nye generasjonen har andre forventninger enn tidligere, de vil ha løsninger som er lettest mulig for dem. Ikke noe "hassle", sa administrerende direktør i Visma Retail, Gisle Sveva.
Han er sikker på at vi fremover vil se mer kontekst-basert betaling, med systemer som kjenner oss personlig og kan gjenkjenne situasjoner og sammenhenger. Han dro frem Autopass som eksempel på et slikt system.

– Når jeg kjører gjennom en bomring, vet Autopass hvem jeg er, hvilket tidspunkt jeg kjører på og hva jeg skal faktureres. Jeg gjør ingenting selv for å få betalingen gjennom, men betaler automatisk for det jeg bruker.

– Det samme systemet kan brukes i parkeringshus eller på en ferge, jeg blir automatisk trukket på konto ut ifra hva jeg bruker og når jeg bruker det, sa han.

Vi er langt fremme i utviklingen

Norge er unikt hva gjelder betalingsløsninger – vi er i verdenstoppen på andel kortbetalinger, og vi ligger også helt i toppen på mobilbetaling.
Vipps, som har seilt frem som Norges mest populære betalingsapp, har nå hele 2,4 millioner aktive bruker i Norge, drøye halve befolkningen. På få år har Vipps vokst fra å være en app for enkel vennebetaling, til også å tilby fakturatjenester og betaling i nettbutikker og fysiske butikker.

Direktør i Vipps, Rune Garborg, tror det er kort tid før mange unge ikke tar med seg annet enn mobilen ut når de skal handle.

Globale aktører kommer på banen

Samtidig som digitaliseringen setter fart i utviklingen, vil et nytt EU-direktiv tre i kraft neste år. Direktivet, ved navn PSD2, vil øke konkurransen på det norske markedet og gi innpass til aktører som Facebook og Google.
Med global konkurranse blir det viktig for norske handelsaktører å være bevisste på hvilke løsninger de velger og hvordan de knytter seg til kundene. De som vinner kampen om fremtidens betalingskunde, er de som har en grunnleggende forståelse av forbrukernes behov og ønsker, og klarer å tilby nyttige tjenester som gjør det enda enklere for å styre sine økonomiske forhold.