Alarmen går for norske retailere

Publisert:

Er norske retailere for komfortable og tilbakelent i sine fysiske butikker? Mange kommer nok til å rette seg opp i stolen i møtet med Morten Krogh-Moe på Virke e-Handels Vårsamling torsdag 6.april. Han mener altfor mange sover i timen.

Mann som smiler
Morten Krogh-Moe, daglig leder i Sannsyn AS

Krogh-Moe er daglig leder av Sannsyn som arbeider med retail, personaliseringsteknologi og kundekunnskap på høyt nivå. Han har tidligere jobbet med teknologi for mediebransjen.
– Jeg ser klare paralleller mellom dagens situasjon i norsk retail og den mediebransjen befant seg i på begynnelsen 2000-tallet. Fortsatt tjener retail mest penger i den fysiske butikken slik mediene tjente mest penger på papiravisen. Og det er der de har mest kompetanse. Det bidrar til at de ikke vil se de dramatiske endringene som hurtig vil redusere verdien av den fysiske butikken, sier han.

To little to late

Retail er i en liknende situasjon som media befant seg i. Man er for sedate og blir med i en negativ spiral, hele tiden på etterskudd: To little to late.

– Jeg tenkte på dette da jeg under julehandelen ventet på T-baneperrongen. Den klart mest synlige aktøren der var kles- og skokjeden Zalando. Forbrukere flest er ikke klar over at Zalando er tysk. Å handle med Zalando er som å handle i en hvilken som helst norsk butikk.

– Logistikk og betalingsløsninger vil hurtigere enn man tror, flytte omsetningen over på nettet der aktørene ikke er bundet av landegrenser. Skal norske retailere overleve møtet med den digitale verden der, fullt eksponert mot konkurranse mot store internasjonale aktører, må de slutte å klamre seg fast i den fysiske butikken, sier Krogh-Moe.

Dette er Sannsyn

Sannsyn er et norsk selskap som leverer en anbefalings/personaliseringsmotor til kunder i det norske markedet. Personaliseringsmotoren følger og verdiøker all kjøps- og atferdsdata til sluttkundene i sanntid i de økosystemer hvor motoren er integrert. Samtidig dannes kundeprofiler ned på individnivå i sanntid. Alt innenfor rammene av GDPR. Dette gir Sannsyns kunder mulighet til å konkurrere på personaliserte kundereiser. Ark Bokhandel og Felleskjøpet er eksempler på to kunder av Sannsyn.