Årets butikksjef 2013 er kåret

Publisert:

Anne Britt Bagne Blikshavn hos CUBUS Åkra er Årets Butikksjef 2013! Kriteriene for å bli nominert til prisen var svært omfattende. For å komme i betraktning måtte vedkommende butikksjef drive en butikk med minst fem ansatte. Høy medarbeidertilfredshet, nyskaping og oppmerksomhet fra nærmiljøet, samt interesse for å utvikle både egen og andres kompetanse ble lagt til grunn.

En stolt og glad vinner av Årets butikksjef til høyre. T.v.: Inger Lise Blyverket i Virke.

I tillegg måtte man kunne vise til gode økonomiske resultater. I juryen satt representanter fra Impact, Daymaker, Virke, Oslo Handelsstands Forening og Kjedemagasinet.

I juryens begrunnelse blir det blant annet påpekt:

  • Butikken som vinneren driver ligger helt på topp i Mystery shopper-målinger som har blitt foretatt. Butikken har i tillegg et godt rykte for sin kundebehandling!
  • Bransjen er sterkt konkurransepreget, og det kreves god sekundering for å ligge på toppen, noe vinneren gjør i sin kjede. Vinneren driver en butikk som i 2013 hadde en god økning i et marked hvor det totalt sett var nedgang.
  • Vinneren blir omtalt av ledelsen som ekstremt seriøs, dyktig, pliktoppfyllende, og en som har glimt i øyet. En som liker å bli sekundert underveis, og som alltid får de beste sekunderingene.
  • Vinneren har en butikk med ekstremt lavt sykefravær, er best på timebudsjetter og er et stort forbilde for sine ansatte. Vinneren sier selv: «Jeg har Norges beste Crew»!
  • Vinneren er åpen og involverende. Har «attackmøte» hver morgen hvor alle ansatte får alt av tall lagt på bordet slik at de vet hva de skal gjøre for å slå samme dag i fjor.

Verdige finalister
Juryen hadde plukket ut syv sterke finalister. Disse var Lise Andersen - Slettvoll Skøyen, Vegard Nilsen - Anton Sport CC Vest Oslo, Anne Britt Blikshavn - Cubus Åkrehamn, Ina Jeanette Olsen - Hansen & Dysvik Pilestredet Oslo, Christian Smestad - Jernia Sandvika storsenter, Åsne Håkonsen - Lindex Sandefjord, og Kjersti Solvoll Jølberg - Bandagistkjeden. Felles for de alle var at de hadde høy medarbeidertilfredshet, de var nyskapende, og hadde fått positiv oppmerksomhet i nærmiljøet og kundekretsen. Samtidig var de gode på utnyttelse av kjedekonseptet, de var flinke til å utvikle egen og andres kompetanse, og de kunne vise til gode økonomiske resultater.