Black Friday kick-starter julehandelen

Publisert:

Norske forbrukere har blitt stadig mer oppmerksomme på konseptet Black Friday, og ser muligheten for å gjøre gode julegavekjøp på fredag. To av fem vurderer å handle denne dagen, ifølge en ny undersøkelse fra Virke.

Handel i skobutikk
Stadig flere trykker handelsdagen Black Friday til sitt bryst

Black Friday har kommet for å bli

På kun få år, har Black Friday etablert seg i handelsstanden som den største enkeltstående salgsdagen i året. Konseptet er stadig mer populært blant forbrukerne; i år planlegger to av fem av oss å følge med på kampanjer knyttet til Black Friday, viser en undersøkelse Virke har gjennomført.

Én av fem har allerede bestemt seg for at de skal handel på fredag, og blant dem vil ni av ti bruke over 500 kroner, ifølge undersøkelsen.

– Det er tydelig at Black Friday har kommet for å bli, og at forbrukerne i stadig større grad er ute etter å gjøre gode kjøp denne dagen, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel.

I fjor var det elektronikk-kjedene som satset hardest på markedsføring og gode tilbud denne dagen, og ikke uten grunn.

– Vi ser i år at nærmere halvparten av de som planlegger å handle på Black Friday ønsker å kjøpe elektronisk utstyr, sier Stende.

– Tre av fem planlegger å handle klær, mens en av fem planlegger kjøp av kosmetikk. Black Friday får altså en vesentlig betydning for stadig flere bransjer, fortsetter han.

Black Friday flytter julehandelen

Av de som planlegger å handle denne dagen, oppgir hele to av tre at de er ute etter å kjøpe julegaver. Julegaveshoppingen står høyest på agendaen i Trøndelag og Nord-Norge, der over fire av fem (82 %) planlegger å handel julegaver på Black Friday.

I fjor ble omsetningen på Black Friday nasjonalt anslått til 1,5 milliarder kroner (eksl. mva), og økte dermed med over 50 % fra året før. Populariteten fikk også innvirkning på den tradisjonelle julehandelen. Veksten i desember ble som følge av Black Friday redusert med 0,5-1,0 prosentpoeng.

– Vi ser et mønster i at Black Friday flytter en del av julehandelen som vi tradisjonelt gjør i desember til november. Det kommer vi trolig også til å se i år, når enda flere planlegger å gjøre unna deler av julehandling allerede, sier Stende.

Nett og fysisk butikk


Som amerikansk fenomen, har Black Friday opprinnelig vært de fysiske butikkenes handledag, mens Cyber Monday, mandagen etter, har vært den dagen netthandelsaktørene har hatt de beste tilbudene.

– I Norge ser det imidlertid ut til at alt smelter samme, sier Stende.

Han viser til at netthandelen er den mest populære handelskanal på Black Friday ifølge Virkes undersøkelse. Mer enn to av fem vil handle på nett på Black Friday, en av fem vil handle i fysisk butikk, mens tre av fem vil handle i begge kanaler. Videre vil mer enn en av fire følge med på gode kjøp på Cyber Monday.