by:Larm er business for Oslo

Publisert:

Musikkonferansen by:Larm starter i dag. En ny analyse fra Virke viser at arrangementet bidrar til 12,9 mill. kroner i økt omsetning for Oslos kultur- og reiseliv.

Logo Bylarm

by:Larm er Norges viktigste bransjetreff for musikkbransjen og er et og springbrett for artister. Analyser fra Virke viser at arrangementet også skaper store inntekter for kultur, scene og reiselivsbransjen. Basert på undersøkelser som ble gjort blant delegater og publikum i 2016, skaper by:Larm ringvirkninger på 12,9 millioner kroner i løpet av de fire dagene arrangementet pågår. I tillegg kommer selve billettsalget, som utgjør ca. 4,4 millioner kroner.

- Vi har valgt å gjennomføre ringvirkningsanalyser av noen utvalgte medlemmer som opererer i skjæringspunktet kultur og reiseliv. Dette for å synliggjøre at kultur er god butikk for reiselivet, sier Line Endresen Normann, direktør for Reise Norge og kultur i Virke.

- Analysen viser at arrangementer som by:Larm også bidrar til penger i kassa for hoteller, restauranter og utelivsbransjen.

Med over 1000 bransjedelegater og nesten 5000 solgte konsertbilletter, lager by:Larm trøkk i byen utenom festivalsesongen. I følge beregningene fra Virke, bruker hver deltaker 1300 kroner hver dag i løpet av de fire dagene i mars.

- Disse tallene understreker det vi har trodd, men ikke hatt mulighet til å underbygge før nå, sier styreleder i by:Larm, Monica Larsson.

- Vi er utrolig stolte av at by:Larm i tillegg til å være en viktig møteplass for musikkbransjen, samtidig bidrar til business for hele byen og bidrar til å sette Oslo på kartet internasjonalt, avslutter Larsson