Bytterett på varer? Vær tydelig i møte med kunden

Publisert:

Forbrukere har ikke krav på å få byttet varen som er kjøpt i butikken med mindre butikken har gitt sine kunder et slikt kundeløfte. Nå er det snart jul og mange kunder vil bytte varer i romjulen. Vi anbefaler våre medlemmer å gi sine kunder tydelig informasjon om at bytterett ikke er et krav etter lov men en ekstraservice fra butikken.

Mange av våre medlemmer er dessuten små frittstående butikker som i utgangspunktet ikke gir slik bytterett. Om butikken likevel velger å gi kunden rett til å bytte varen er dette ofte et resultat av behovet for å yte god kundepleie og forhindre misfornøyde kunder. Det er da desto viktigere at kunden får informasjon om hva hun har krav på og hva som er ekstraservice.

Bytterett blandes sammen angrerett

Når vi handler på nett eller over telefon har kundene en 14 dagers angrerett i angrerettloven. Formålet bak regelen om angrerett er at fordi kundene ikke har anledning til å se eller prøve varen før kjøpet, skal kunden kunne angre seg ved mottak av varen. Kunden trenger imidlertid ikke oppgi noen grunn for å benytte seg av angreretten.

Det kan synes som at mange forbrukere blander denne angreretten med en rett til å bytte/angre i fysisk butikk. Det er altså ikke riktig. Angrerett gjelder ikke i fysiske butikker med ved såkalte «fjernsalg» som nettsalg og telefonsalg.

Ta kontakt med forretningsadvokatene i Virke dersom dere trenger rådgivning innen forbrukerkjøp og kjøp.