Cubus er vinneren av Handelsprisen 2011!

Publisert:

På Handelskonferansen 23. november overrakte Vibeke Hammer Madsen fra Hovedorganisasjonen Virke og Halvard Ingebrigtsen, statssekretær i Nærings- og handelsdepartementet, Handelsprisen 2011 til Cubus og Varner-Gruppen.

I et krevende marked i etterdønningene av finanskrisen har Cubus fortsatt å vokse godt over bransjesnittet i Norge, og gjennomført en betydelig ekspansjon i utlandet. Kjeden har utviklet en svært sterk posisjon og merkevare, ikke minst blant yngre kunder, de siste årene. Ikke alle har fått med seg denne vellykkede reposisjoneringen.

Cubus, som er en av de største faghandelskjedene i Norge, har siden 2008 forbedret sin driftsmargin år for år fra 13 % opp til dagens nivå på rett i underkant av 17 %. Et imponerende resultat som viser at man har lykkes med å utvikle et svært godt driftskonsept gjennom kontinuerlig forbedring. Det gir trygge arbeidsplasser og grunnlag for videre vekst.

Cubus er del av en familiebedrift som har skapt tusenvis av arbeidsplasser innen norsk detaljhandel siden 1962. I dag er den også representert med 1100 butikker i utlandet og er en eksportsuksess. Familien er kjent for å drive virksomheten med en svært åpen og personlig lederstil som motiverer ansatte til å gi det lille ekstra. Det skal være gøy på jobben!

De tre brødrene som driver virksomheten setter seg store og hårete mål, og sier de ikke gir seg før de er ”best i verden”. Når vi ser hvem de konkurrerer med internasjonalt får vi respekt for det målet! Samtidig inspirer det til å legge bort norsk beskjedenhet og tenke:  ”hvorfor skulle ikke vi lykkes?” Det er viktig for Norge. Vi trenger entreprenører som satser internasjonalt og har klare vekstambisjoner.

Cubus vant Handelsprisen i skarp konkurransen med mange dyktige kjeder innenfor norsk varehandel. De ti kjedene som juryen hadde nominert til Handelsprisen var:

Dressmann

Kontinuerlig fornyelse i en (Dress)mannsalder

Dressmann har vært sentral i utviklingen av klesbransjen fra Frank Varner åpnet første butikk på Grünerløkka i Oslo i 1967 og frem til i dag. Kjeden er Nord-Europas største innen herreklær med 400 butikker og 3000 ansatte i 6 land. Dressmann er en svært veldrevet kjede som stadig investerer i nye konsepter og samtidig leverer bransjens beste driftsreslutater.

Cubus

Ny ungdomsfavoritt

Viste du at Cubus er landets nest største motekjede og den desidert største blant de norsk-eide? Kjeden vokser i rekordfart etter en vellykket reposisjonering, ikke minst mot ungdom. Kjeden har røtter tilbake til 1966, og har i dag 230 butikker og over 3 000 ansatte i fem land. I knallhard konkurranse med internasjonale kjeder som H&M har Cubus levert lønnsom vekst år etter år takket være et stadig mer effektivt driftskonsept.

Kremmerhuset

Kremmere i særklasse

Det begynte med at Gründerparet Eli og Jens Hoff solgte noen av sine egne ubrukte bryllupsgaver i en liten klesforretning i Trondheim. I dag har Kremmerhuset 50 gavebutikker i Norge og Sverige og driver forretning i særklasse: mange andre har prøvd seg men svært få har klart å opprettholde vekst og lønnsomhet på høyde med Kremmerhuset.

Jula

Ting og tang – satt i system

Jula har i løpet av noen få år lykkes med å etablere seg i en tøff bransje, i konkurranse med store aktører som Clas Ohlson og Biltema. Ingen andre kjeder i norsk detaljhandel har vokst så rakst! Nøkternhet og fokus på å tilrettelegge for utvidelse av virksomheten i alle ledd har gitt resultater.

DNA

Skodd for vekst

DNA er ikke bare Det Norske Arbeiderparti: DNA Shoes er den raskest voksende sko-kjeden i Norge. DNA har utviklet et kjedekonsept der hver enkelt butikk er unik. Lønnsomheten er også unik, i en bransje som opplever stadig tøffere fokus på kostnader og effektivitet.

Krogh Optikk

Har klart å opprettholde lønnsomheten i et marked som har blitt revolusjonert av lavprisaktørene. En familieeid kjede som satser på merkevarer og rådgiving av kundene.

Plantasjen

Skandinavias største hagekjede har nå 105 butikker i Norge, Sverige og Finland. Gjennom 25 år har Plantasjen videreutviklet konseptet med store utsalg med bredt utvalg av planter, hageprodukter og mer interiørrettede varer.

Right Price Tiles

Right Price Tiles selger fliser og natursten og ble etablert i Norge i 2005. Kjeden har vært tro mot sitt eget konsept, og veksten har vært formidabel de siste tre årene uten at dette har gått ut over lønnsomheten.

VITA

VITA har klart seg godt i konkurransen med apotekkjedene og dagligvarehandelen om kundene innenfor helse- og velværemarkedet. Kjeden vokser og har nå 117 butikker i Norge.

XXL

Sportskjeden XXL har siden åpningen i 2001 snudd opp ned på sportsbransjen med store vareutvalg og fokus på lave priser.  XXL har lykkes med å ta konseptet ut av Norge og har nå fire varehus i Sverige.

Kort om Handelsprisen

Norsk varehandel er den største næringen i Norge med 370 000 ansatte og 400 mrd. i omsetning.  Vi har lett etter landets beste vekstbedrift blant 370 kjeder i 40 bransjer innen norsk varehandel.

Handelsprisen deles ut av Hovedorganisasjonen Virke, GS1, Hartmark Consulting og Visma. Med omsetnings- og lønnsomhetstall fra Ultima-databasen som grunnlag analyseres kjedene etter følgende kriterier:

  • Gjennomsnittsveksten i omsetning de siste tre årene skal være over bransjesnittet.
  • Driftsmarginen de siste tre årene skal være godt over bransjesnittet.
  • Virksomheten skal ha vært operativ i minimum 3 år.
  • Virksomheten skal ha en årsomsetning på minimum NOK 100 mill.
  • Virksomheten skal ha et godt omdømme og kunne være et forbilde for andre handelsvirksomheter.