Dramatiske endringer i markedsføringsloven angår de fleste

Publisert:

Regjeringen forslag til innstramming av markedsføringsloven er en alvorlig begrensing av norske virksomheters muligheter til å drive kundepleie og viktig markedsføring.

3 ansatte på callcenter

-Dette har stor betydning for mange av Virkes medlemmer. Tilsynelatende er det et tiltak mot useriøse telefonselgere, men realiteten er at dette er et forbud mot at norske bedrifter kan kontakte kundene sine på telefon.  Det er et dolkestøt i ryggen på et norsk næringsliv som allerede er ustøtt på beina. Stortinget må ta til fornuft, og endre dette, sier politisk direktør i Virke Harald Andersen.

Regjeringen foreslo fredag 16. desember å stramme inn markedsføringsloven for å kraftig begrense muligheten bedriftene har til å ringe egne kunder. Dette framgår av et forslag til endring i markedsføringsloven som Stortinget fikk oversendt i dag. Dette vil Virke kjempe imot. Vi mener at regjeringen rammer små og store tjenestebedrifter, som er både arbeidsplasser og viktige tilbud over hele landet.

-Et forbud mot å kontakte sine egne kunder bryter med både logikk og med muligheten til å drive ansvarlig og god markedsføring. Ta som eksempel at du har en livsforsikring. Tenk så at Stortinget endrer reglene, som gjør at forsikringsselskapet ikke lenger kan tilby den ordningen. Med regjeringens forslag til markedsføringslov kan ikke selskapet lenger kontakte kunden. Skal kunden leve lykkelig uvitende om at livsforsikringen ikke gjelder, uten at selskapet kan ta kontakt om hvilken forsikring som kan gi deg trygghet også i framtida?, fortsetter Andersen. 

Han mener forslaget fra regjeringen er en helt unødvendig innstramming for norske bedrifter og norsk næringsliv, vil medføre nedgang i arbeidsplasser i stedet for at regjeringen burde være opptatt av å skape arbeidsplasser.   Regjeringen legger opp til at bedrifter ikke lenger skal kunne kontakte sine egne kunder pr telefon. Det gjør at store bedrifter som DNB, IF forsikring, Telenor, mediebedrifter, handelsbedrifter med kundeprogrammer og mange andre mister muligheten til å ha en god dialog med kundene sine. Andersen mener at dette i neste omgang vil gi et dårligere tilbud for kundene og lavere inntekter for bedriftene. For mediebransjen er dette kritisk, og mange avishus vil få dette som en ytterligere byrde i en allerede vanskelig situasjon.   -  Ja, det er klager på telefonsalg, også på at personer blir oppringt av bedrifter hvor de er kunde. Men de utgjør en mikroskopisk del av antallet samtaler som skjer mellom kunder og bedrifter hvert år. Dette er noen få bedrifter skaper irritasjon hos forbrukerne, ofte ved at de bryter dagens regelverk. Det er et problem, ikke minst for bransjen. Virke hadde ventet virkemidler som gjøre det vanskeligere for useriøse aktører som tråkker over grensene, særlig en klargjøring av hva som er akseptabelt. Vi mener at tydeligere definisjoner på et kundeforhold, kombinert med en offentlig godkjenningsordning for aktørene, vil dra ut pluggen på problembedriftene. Vi representerer mange store og små enkeltbedrifter med flere titalls tusen arbeidsplasser som vil bli rammet av dette forslaget. Hvis vinteren nå kommer i næringslivet, kan ikke Stortinget være bekjent av å ha dyttet lønnsomme bransjer og bedrifter ut i kulden, avslutter Andersen.