Fallende matpriser for tredje måned på rad

Publisert:

Tall fra SSB viser at prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer synker med 0,4 prosent fra september til oktober i år. Tallene viser igjen at konkurransen i dagligvaresektoren er sterk, sier Ingvill Størksen, direktør for dagligvare i Virke.

Den samlede konsumprisindeksen gikk opp med 0,5 prosent fra september til oktober. Samtidig falt matprisene for tredje måned på rad. Blant matvarer var det størst prisnedgang på frukt og grønt.

– Den nye konkurransesituasjonen i dagligvaresektoren, med tre store dagligvarekjeder, har skrudd til konkurransen. Konkurransen påvirker matprisene, sier Størksen.

– Det er ikke uvanlig at matprisene synker på denne tiden av året, som følge av naturlige svingninger. Samtidig er det verdt å merke seg at matprisene i løpet av det siste året har økt mindre enn den samlede konsumprisindeksen.  Den harde konkurransen kommer kundene til gode, avslutter Størksen