Her er de nominerte til Handelsprisen

Publisert:

​Hvem er årets handelsbedrift? Ti dyktige kjeder er nominert til Handelsprisen 2016. Prisen deles ut onsdag 28. september på handelskonferansen, årets viktigste møteplass for norsk handelsbransje.

​Topp 10 finalister
Det er utfordrende tider i norsk handel, der forbruker stiller stadig tøffere krav til kundeopplevelsen, samtidig som konkurransen fra internasjonale aktører er økende.

– Det er derfor gledelig at vi finner så mange gode suksesshistorier innen norsk handel, sier administrerende direktør i Virke Vibeke Hammer Madsen.

Hun er stolt av topp 10 listen, som juryen bak Handelsprisen i år har nominert (i tilfeldig rekkefølge):

  • Slettvoll
  • Elkjøp
  • Kitch'n
  • Komplett.no
  • Megaflis
  • Kiwi
  • Volt
  • Byggmax
  • Follestad
  • Kid

Handelsprisen skal synliggjøre suksesshistoriene innen norsk handel. Alle de nominerte selskapene representerer vekst- og lønnsomhetsvinnere innen sine bransjer.

Nominasjonen bygger på en totalvurdering av aktuelle selskaper, basert på krav til vekst i omsetningen i kombinasjon med lønnsomhet over tid. I tillegg er det lagt vekt på virksomhetens omdømme og dens evne til å være en ledestjerne for andre handelsselskaper. Handelskonsepter med en omsetning under 50 mill. kr og/eller mindre enn tre års drift er ikke med i vurderingen.

Varierte kjeder– Alle de nominerte selskapene representerer gode vinnerkandidater til Handelsprisen. Flere av selskapene har vært dyktige til å utvikle nye konsepter og velge innovative strategier i møte med de senere års utvikling innen handelsnæringen, sier Madsen.

I 2015 var det Norrøna som gikk av med seieren, en aktør som har lykkes svært godt i en bransje utfordret av store kjeder, så vel som netthandel.
– Gjennom å bygge opp en kjede av egne butikker, har Norrøna vist at det er mulig å drive god butikk, med et spisset og tydelig nisjekonsept, sier Madsen.
Og hun er like spent på hvem som går av med seieren i år. – Alle de nominerte har på sin måte utviklet sine konsepter i takt med forbrukers nye kjøpsreise, og har helt nye måter å møte kunden på - både digitalt og fysisk.
Nå følger en spennende prosess der juryen skal finne den beste av de beste, avslutter hun. 
Stor spenning om årets retailleder
På konferansen skal også årets retailleder kåres.
– Godt lederskap er en forutsetning for utvikling og suksess, nå som næringen står overfor en stor omstilling. Handelskonferansen er en arena hvor vi hedrer godt retail-lederskap og trekker frem handelens fremste forbilder med evne til å lede andre mennesker, sier Madsen.
For å finne ut hvemsom stikker av med seieren, og få med deg deg nyeste innen retail -  meld deg på Handelskonferansen nå >>