Hva gjør jeg når noen misbruker merkenavnet mitt?

Publisert:

Epost fra "ikea"

Med logoer fra kjente merkevarer og selskaper lurer aktører uoppmerksomme forbrukere til å oppgi personlig informasjon. Useriøse nettsteder og falske konkurranser ødelegger for seriøse nettaktører.

– Vi ser stadig flere slike falske konkurranser på nett, hvor deltakere lokkes til å oppgi personlig informasjon som navn, telefonnummer, alder og kredittkortinformasjon. I stedet for å motta en premie, får forbrukeren et månedlig beløp trukket fra kontoen, og oversendt tilbud fra alt fra dating-sider til bokklubber, sier sikkerhetsrådgiver i Virke, Thor Martin Bjerke.

Han anbefaler alle bedrifter å holde øynene åpne for den typen misbruk av merkenavnet. Hvis slike forsøk på svindel oppdages, bør du melde fra til Virke, som arbeider med å kartlegge
de useriøse aktørene og gjøre tiltak for å få dem stoppet. Samtidig bør du få ut informasjon til kundene tidlig. Det kan være å legge ut en advarsel på hjemmesiden, på facebooksiden eller andre steder du kommuniserer med forbrukerne.

Selger informasjonen videre til tredjeparter

Bjerke ber forbrukerne vise aktsomhet når de mottar slike tilbud enten som SMS, e-post eller som annonser på Facebook. Tilbudene ser ofte tilforlatelig ut og benytter logoer fra kjente selskaper eller varemerker, men avsenderadressen er en helt annen.

– Selskapene som opererer på denne måten selger den personlige informasjonen videre til firmaer som benytter adressene, til enten å ringe eller sende tilbud på e-post. Det er så å si umulig å bli slettet fra disse postlistene og man kan lett drukne i tilbud.

– Et av selskapene som står bak opplyser at de samler over 2,5 millioner adresser over hele verden hver måned for mer enn 1000 selskaper i over 30 land.