Hver andre klar for Black Friday

Publisert:

​6 av 10 forbrukere kjenner til konseptet Black Friday, og 5 av 10 vil følge med på om det som kommer av gode tilbud førstkommende fredag, viser en fersk undersøkelse fra Virke Analyse. Videre oppgir 2 av 10 at de allerede har planlagt å handle denne dagen.

​– Dette er et tydelig signal på at Black Friday har kommet for å bli, og nå kan regnes som startskuddet for årets julehandel, sier Johanne Kjuus, fagsjef for Virke Handel. 

Det opprinnelige amerikanske konseptet har vært en del av den norske handelsstanden de siste årene, først og fremst blant nettbutikker.

- Vi ser også nå en betydelig økning av kampanjer blant fysiske butikker og kjøpesentre, sier Kjuus.

- For enkelte butikker har Black Friday blitt årets viktigste omsetningsdag, sier Kjuus. I tillegg til å være en god salgsdag for butikkene, er det også en viktig indikasjon på forbrukers vilje til å bruke penger på årets julehandel.

Kjuus forklarer at opprinnelsen av Black Friday kommer av at amerikansk handel ønsket å snu røde tall, altså negative, til sorte positive tall. - Derav navnet Black Friday, sier Kjuus.

Alt fra sko- og klesbransjen til elektronikkbutikker har tatt til seg konseptet, og det er også her forbruker planlegger å følge med på gode tilbud. Av de som oppgir de vil handle på Black Friday, sier 6 av 10 at de vil kjøpe elektronikkvarer, mens 4 av 10 planlegger å kjøpe klær denne fredagen.

Oppfordrer til planlagte kjøp

Noen butikker tilbyr svært lave priser denne dagen. Kjuus oppfordrer folk til å tenke gjennom hva man faktisk trenger før man går til nye innkjøp.

- Black Friday er en ypperlig anledning til å gjøre kupp, og få kjøpt varer billigere enn de er i utgangspunktet, men samtidig er det lett å la seg rive med til å kjøpe noe man ikke har planlagt. Bruk gjerne dagen til å spare noen kroner, men tenk gjennom kjøpene, oppfordrer Kjuus.