Hvordan kaprer du fremtidens kunde?

Publisert:

Her er de fem grepene som kan gi DIN butikk vekst i den nye, digitale hverdagen, ifølge trendekspertene ved SPOTT Trends & Business.

Anja Gaede snakker for forsamlingen
Trendekspert Anja Gaede fra SPOTT mener norsk handelsstand har mye å være optimistisk over.

Samfunnet er i stor endring, og det har ikke minst konsekvenser for norsk handel. Forbrukerne har nye behov, nye vaner og nye krav. Samtidig kommer det stadig innovative, teknologiske løsninger og produkter på banen, noen med potensiale til å snu markeder på hodet.

Trendekspertene Anja Gaede og Jakob Søndergaard ved det danske trendbyrået SPOTT Trends & Business besøkte nylig Virke for å dele sin innsikt om fremtiden for norsk handel, og her er deres fem råd for å kapre kundene i en ny tid:

1. Forstå psykologien bak forbruket

– Vi mennesker liker å tro at vi tar rasjonelle, fornuftige valg i butikken, men sannheten er at det er følelsene våre som tar avgjørelsene, sa Gaede foran de fremmøtte hos Virke.

Det er ifølge Gaede stor forskjell på hvordan vi oppfatter følelser og logikk. Mens følelsene våre er intuitive og prosesseres på mindre enn et sekund, tar det lenger tid å overbevise oss med fornuft. Det er derfor viktig å forstå hvor viktige emosjonene er for våre valg skal man sikre økt salg.

2. Match dine kunders emosjonelle preferanser

Neste steg er å finne ut hvem sine følelser en skal appellere til. Ifølge Søndergaard blir det stadig viktigere å forstå sin målgruppe, deres behov og preferanser.

Søndergaard skisserer opp fire "emosjonelle segmenter", eller kundegrupper om du vil. Velg deg ut én primærgruppe – og finn ut hvilke følelser som ligger bak forbruket til akkurat den gruppen, anbefaler han.

De fire kundesegmentene

Utdrag fra SPOTTs presentasjon


3. Omfavn nye trender og tendenser – i dine kunders tempo

Trender er dynamisk, og de er stadig i utvikling. Det som én dag er hipt og nytt, kan neste dag være helt alminnelig og dagligdags. Søndergaard og Gaede vektlegger at du må alltid ha din kundegruppe i bakhodet når du vurderer nye trender. Det gjelder å kaste seg på de nye teknologiske mulighetene på riktig tidspunkt, og i det tempoet som passer din målgruppe.

4. Vær tilgjengelig online

– Husk – forbrukerne blir mer og mer digitale, sa Gaede.

Hun fremhevet betydningen av å skape seg en identitet på nettet – enten det er en nettbutikk eller tilstedeværelse på sosiale medier. Igjen er kundesegmentet avgjørende – skal du markedsføre deg mot unge, vil for eksempel Instagram og snapchat være en naturlig kanal for å nå ut til kunden.

– Og har du en nettbutikk, må du ha en aktiv strategi for å få kundene inn på butikken. Det kan være gjennom søkermotoroptimalisering, direkte e-poster eller gjennom sosiale medier, sier Gaede.

5. Trykk på emosjonelle knapper i den fysiske butikk

Til sist – har du fått en kunde inn i din fysiske butikk, er det ikke lenger nok å ha gode produkter og gode priser. Derimot, får kundene en god opplevelse vil det gi mersalg.

– Alle sansene våre må aktiveres når vi utsettes for stimuli, og de forsterker og komplementerer hverandre, sier Gaede.

Derfor – sørg for at atmosfæren i butikken er med på å gi det inntrykket du ønsker gi. Kan du tilby kundene en kopp kaffe? Spille passende musikk? Ha kundegruppen din i tankene, og gjør butikkmiljøet attraktivt for dem.

Grip mulighetene

Gaede og Søndergaard tror fremtiden blir preget av usikkerhet og forandring. De er likevel optimistiske for norsk handel.

– Det er en "crazy world out there", men det er så mange spennende muligheter fremover. Det gjelder bare for dere å gripe dem, avslutter Gaede.