IKEAs balansegang mellom salg og inspirasjon

Publisert:

​IKEAs nettside-dilemma er kort sagt salg eller inspirasjon. Løsningen er blitt et ja takk, begge deler.

​Fram til 2012 var hjemmesiden Ikea.no til for at kundene skulle hente inspirasjon og ideer før de dro av sted til varehuset og handlet.

– I dag tre år senere er Ikea.no stadig en kanal for inspirasjon og informasjon. Men den er også blitt en salgskanal som står for 5–10 prosent av vår omsetning i Norge, sier Karl Fredrik Olander, User Experience Manager i IKEA Norge.

Olander vil på Vårsamlingen til Virke e-Handel fortelle nærmere om hvordan IKEA arbeider for at den sterkt voksende netthandelen skal bli et komplement til varehusene og ikke en konkurrent.

– Jeg vil også komme inn på hvordan vi jobber for at de ulike kanalene skal utfylle hverandre og på den måten gi kundene en sømløs opplevelse, sier Olander.

IKEA er en gigant med flere titalls millioner årlige besøk, og med stadig pågående utviklingsprosjekter.

I august åpner IKEA et service & pick-up-senter på Skøyen i Oslo. Her kan kundene se, ta på og teste et utvalg varer. Men de kan ikke ta med varene hjem med en gang. Alle kjøp må skje på nett. Men som det går fram av betegnelsen: De kan hente bestilte varer her.

Lokaliseringen på sentrumsnære Skøyen bryter med IKEAs opprinnelige filosofi om kun bygge varehus utenfor de store byene.

Dette blir IKEAs service & pick-up-point nummer tre i Norge. Det første åpnet i Tromsø juni 2015 og det andre i Ålesund i januar 2016.