Julehandelen tar seg opp

Publisert:

Etter en treg start på julehandelssesongen, ser det ut som nordmenn igjen er på vei inn i butikkene før jul. Men fortsatt er veksten lavere enn på samme tid i fjor.

Bukser
Klær og sko er populære julegaver

I uke 49 gikk omsetningen i norsk handel opp med rundt 15 prosent fra uken før, viser tall fra Kvaruds julehandelsindeks . Det kan tyde på at virkningene fra Black Friday er ferd med å gå over. Den populære handledagen gjorde at desember-handelen fikk en treg start.

Sammenligner vi med tilsvarende uke i 2015, ser vi likevel en tydelig nedgang på 9,8 prosent.

– Det skyldes blant annet at årets desember-lønning for ansatte i kommune og stat ikke kom før mandag denne uken, og dermed ikke har gitt utslag i statistikken ennå, i motsetning til fjoråret. Vi vet av erfaring at lønningene gir handelen et hopp, ikke minst nå før jul, sier Bror William Stende, direktør for Faghandel i Virke.

Brukte mindre på klær og sko

Den største omsetningsnedgangen hadde kles-, sko- og veskebutikkene med hele 17,6 prosent sammenlignet med året før. For virksomheter innen service og tjenesteyting, hus og hjem og spesialbutikkene gikk omsetningen ned med knappe 10 prosent. Også mat og drikkebutikkene opplevde nedgang, deres på rundt 4 prosent.

Ser vi på de siste fem ukene, har kles-, sko- og veskebutikkene hatt en nedgang på 4,6 prosent.

– Varer som klær og sko blir stadig mer vanlig å handle på nettet, også fra utlandet. Det gjør at konkurransen for norske klesbutikker har blitt tøffere, sier Stende.

Serveringssteder og butikker innen mat og drikke, er de som har gjort det best de siste fem ukene, med en vekst på 1,5 og 0,8 prosent.

Tror på sterk innspurt

Nå gjenstår det å se om nordmenn har ventet til siste liten med å gjøre unna en stor del av innkjøpene til jul. Stende spår at handelen vil ta seg sterkt opp igjen de siste ukene. Allerede i løpet av denne helgen forventer vi at nordmenn kommer til å handle for mellom 4,2 og 4,4 milliarder kroner.

– Når flere har fått lønn på kontoen, vil nok omsetningen også øke betydelig, sier han.

– Julehandelen er årets viktigste sesong for mange handelsbedrifter, og forbruker har heller aldri hatt flere valgmuligheter enn nå. Det skal bli julepresanger under trærne rundt i landet i år også, avslutter han.