Kvinner småhandler mest på nett

Publisert:

Kvinner handler tre ganger så mye personlig pleie og helseartikler som menn, og 2,5 ganger så mye klær, sko og tilbehør som menn. Likevel bruker menn mer penger totalt på netthandel.

I snitt netthandler nordmenn for 21 500 kroner i året. Vokse menn handler for 10 000 kroner mer enn det unge kvinner gjør. Unge kvinner er også de som handler for minst kroner per kjøp, men slår gutta ned i støvlene på antall kjøp innen personlige pleie og klær, sko og tilbehør. 

- Jentene småhandler kosmetikk og andre mindre produkter, både fra norske og utenlandske nettbutikker.  Er det utenlandske, passer de gjerne på at grensen for tollfrihandel på 200 kroner er overholdt, slik at de slipper å betale moms når varen kommer til Norge, sier Johanne Kjuus, netthandelsekspert i Hovedorganisasjonen Virke.

Når det gjelder faktorer som fører til at man gjennomfører et kjøp, er det to ting som er viktig. Det første er at det føles trygt, og det andre er at det oppleves enkelt.

- Er ikke disse faktorene på plass, er det stor sannsynlighet for at handelen avbrytes underveis, sier Kjuus.

En voksende tendens som sees blant norske netthandlere, er såkalt showrooming, altså at en prøver eller tester ut varen i en fysisk butikk man har bestemt seg for å kjøpe på internett. Blant unge under 35 år oppgir 68 prosent at de showroomer en gang i blant.

- Dette vil vi se mer av i fremtiden, om ikke de fysiske butikkene blir bedre på å tilrettelegge for kjøp, ved å ha konkurransedyktige priser og kunnskapsrike medarbeidere som gir deg den hjelpen du trenger i butikk, avslutter Kjuus.