Nestekjærlighet gir økt omsetning

Publisert:

Søndag 8. februar er det morsdag. Helgen etter er det Valentines Day. Handelsnæringen føler nestekjærligheten på omsetningen. 

​I forbindelse med morsdagen anslår Hovedorganisasjonen Virke at handelsnæringen vil ha inntekter på opp imot 55 millioner kroner.

- Morsdagen påvirker helt klart den delen av handelsnæringen som driver med blomster, konfekt, parfymeartikler og andre vanlige morsdagsartikler, sier Bror William Stende, direktør for mote og fritid i Hovedorganisasjonen Virke.

Mor får mer enn far
Stende forteller at omsetningen på farsdagen er en god del lavere, enn på morsdagen. 

- Det er jo farlig å spekulere på om vi feirer mor mer enn vi feirer far, men en årsak kan være at farsdagen kom etter at morsdagen ble innført i USA, og at morsdagen derfor kanskje har dypere røtter, sier Stende.

Størst av alt er kjærligheten
Selv om morsdagen fremdeles er viktig, så er den ikke så populær som den var. Stende spekulerer i om flere konkurrerende dager, som går litt på det samme, er noe av grunnen.

Målt i omsetning er Valentines Day klart størst. Virke anslår at denne dagen er verdt 255 millioner kroner for norske butikker.

- Populariteten til Valentines Day har vært økende, også i Norge. Det er særlig de yngste som er mest opptatt av Valentines Day, og dette merker detaljhandelen gjennom et mersalg på en drøy kvart milliard kroner, sier Stende.