Nestekjærlighet gir omsetningshopp

Publisert:

På søndag 14. februar er det både morsdag og Valentines Day. Handelsnæringen forventer en stor omsetningsøkning i forkant av søndagen.

I fjor anslo Hovedorganisasjonen Virke at handels- og tjenestenæringen hadde inntekter på opp imot 55 millioner kroner i forbindelse med morsdagen. Men selv om morsdagen fremdeles er viktig, så har Valentines Day blitt klart størst, målt i omsetning Virke anslår at denne dagen i fjor var verdt 250 millioner kroner for norske butikker.

I år forventer Virke at handels- og tjenestenæringen har omsetning på drøyt 300 millioner til sammen i forbindelse med søndagen. Det blir om lag på samme nivå som i fjor, fordi disse dagene kolliderer.

- Når dagen der vi feirer vår nærmeste partner og dagen vi feirer vår mor faller på samme dato, så er jeg redd mor taper. Når unge mennesker skal velge bruker vi nok mest på partneren. Mor får nok en blomst, men partneren kan få både restaurantbesøk og kino, sier Bror William Stende direktør for mote og fritid i Hovedorganisasjonen Virke.

Populariteten til Valentines Day har vært økende, også i Norge. Det er særlig de yngste som er mest opptatt av av det, og dette merker detaljhandelen gjennom et mersalg.

- Valentines Day og morsdagen påvirker mest den delen av handelsnæringen som driver med konfekt, parfymeartikler, blomster, andre vanlige gaveartikler. I tillegg gir vi hverandre restaurantbesøk, kino og andre kulturopplevelser, sier Stende.