Nettbutikkene vinner på svak kronekurs

Publisert:

Svak kronekurs gjør det mindre lønnsomt for norske forbrukere å handle i utenlandske nettbutikker.

Det viser den rykende ferske eHandelsrapporten 2016 som Johanne Kjuus, fagsjef handel i Virke, vil presentere på Virke e-Handels Vårsamling.

– At netthandelen med varer er i vekst, er vi alle kjent med, og det bekreftes også i årets rapport. Av interessante funn, ser vi blant annet at spesielt netthandelen i norske nettbutikker økte i 2015. Det henger sammen med den svake kronekursen som gjorde det mindre lønnsomt for norske forbrukere å handle i utenlandske nettbutikker, sier Kjuus.

Samtidig har flere norske retail-kjeder i løpet av 2015 kommet seg på nett, og enda flere vil følge etter i løpet av dette året.

eHandelsrapporten 2016 gir blant annet innsikt i hva vi kjøper av varer og tjenester på nett, hvem som handler og hvor vi handler fra. I tillegg setter rapporten søkelys på tema som mat og drikke på nett, betaling på mobil med mer.