Nordmenn bruker 270 millioner på Halloween

Norske forbrukere legger igjen rundt 270 millioner på kostymer og knask i år, i følge beregninger fra Virke Analyse og bransjeutvikling.

Det vil si at hver nordmann i snitt bruker en femtilapp på Halloween-effekter, eller at 9 av 10 barn mellom 4 og 15 år bruker rundt 300 kroner hver på den nye høytiden.

- Noen familier bruker mer, mens noen bruker mindre eller ingen ting. Faktum at det blir langt vanskeligere, særlig for barnefamilier, å ikke skulle forholde seg til Halloween. Kostymer blir kjøpt inn, skuffer og skap fylt opp med godterier og snacks, og husene dekorert, sier Bror W. Stende, direktør for Virke Mote og fritid,.

Den importerte amerikanske tradisjonen har skutt fart i Norge i de siste årene. Det er ifølge Virke spesielt leketøys- og hobbyforretninger, forretninger med bredt vareutvalg og dagligvareforretninger, som har økt fortjeneste i perioden rundt Halloween.

- Handelsstanden har rett og slett skapt seg en ny sesong. Den er servert oss på sølvfat fra amerikanske filmer, og både barn og butikker har grepet den begjærlig, sier Stende.