Norsk reiseliv venter sterkt 2015

Publisert:

​Usikre tider i norsk økonomi og rekordsvak krone gir solid vekst i bestillingene for innkommende turisme til Norge i 2015. – Dette gir lyse utsikter for norsk turistnæring i 2015, sier reiselivsdirektør Hilde Charlotte Solheim i Virke.

​De innkommende turoperatørene regner i 2015 med å selge 8,4 prosent flere overnattinger i Norge i det internasjonale markedet enn i fjor, ifølge Virkes bransjeundersøkelse for 2015. Også hotellnæringen venter omsetningsvekst. Det er markedet for ferie/fritid som har de mest positive utsiktene, viser Virkes bransjeundersøkelse for 2015.

- Dette er lovende for norsk turistnæring. Vi hadde et godt 2014, men før det har vi hatt noen tøffe år. Mest krevende har situasjonen vært for distriktsbasert turisme, sier Solheim, som er direktør for norsk og innkommende reiseliv i Virke.

Den gode bookingsituasjonen hos turoperatørene er spesielt gledelig fordi disse har fingeren på pulsen i de oversjøiske markedene, hvor reisene selges tidligere enn i de europeiske nærmarkedene.

- Det er i disse markedene vi ser den største turistveksten, og dette er turister som ønsker å se hele Norge. De er også svært opptatt av lokal kultur, historie og lokalmat, sier Solheim.

Skjermer sommerferien i utlandet
I Virkes befolkningsundersøkelse om ferieplaner oppgir man å ville være litt mer forsiktige med bruk av penger på årets ferie sammenlignet med i fjor. Over 70 prosent planlegger imidlertid sommerferie i 2015 og 58 prosent oppgir at deler av denne legges til utlandet. Dette er hovedferien for mange og tallene viser at hovedferien prioriteres høyt selv i noe usikre tider. 

- Nordmenn strammer noe inn noe på feriebudsjettet når de planlegger i usikre tider, men de fleste skjermer sommerens utenlandstur, som for mange er hovedferien. Weekendturer og andre utenlandsreiser kan man legge til mer på impuls, når man har oversikt over økonomien, sier direktør for Virke Reise Utland, Sverre McSeveny-Åril.

Kultur og lokalmat
2014 ble et godt år for norsk reiseliv. Hilde Charlotte Solheim mener dyr krone og det høye norske prisnivå er hovedårsaker til at det tok lengre tid for norsk reiseliv før turistveksten kom etter flere år med økonomisk krise i utenlandske markeder. Hun gleder seg over vinterens gunstige kronekurs.

- I fjor fikk vi endelig fikk vi veksten vi har sett i konkurrentlandene våre et par år. Vi vokste både blant utlendinger og nordmenn. 2015 ser ut til å bli enda bedre, men det er viktig å ikke ta gunstig kronekurs for gitt. Dette er noe som kan endre seg raskt, sier Solheim.

Hun mener det er spesielt gledelig at flere nordmenn velger Norge som ferieland.

- Norske turister har god råd og reiser verden rundt,. Det er hyggelig at norsk reiseliv får bedre grep om egne turister. Her har nok framveksten av bedre aktivitetstilbud, lokalmat, festivaler og arrangementer stor betydning.