Ny tradisjon til 250 millioner

Publisert:

I løpet av årets Halloween-sesong vil norske forbrukere ha lagt igjen rundt 250 millioner på kostymer, knask og knep. Virke ser at denne trenden har gjort som sopelimen og skutt fart.

31. oktober er blitt barnas dag. Kjøpesentre dekoreres i oransje og sort, gjerne noen uker i forveien, og handelsstandens reklamebrosjyrer blir prydet med gresskar og hekser.

- Handelsstanden har rett og slett skapt seg en ny sesong. Den er servert oss på sølvfat fra amerikanske filmer, og både barn og butikker har grepet den begjærlig, sier direktør for Virke Mote og fritid, Bror W. Stende.

Det samlede økte vareforbruket i forbindelse med Halloween er på hele 250 millioner kroner, ifølge Virkes anslag. Det vil si at hver nordmann i snitt bruker en femtilapp på Halloween-effekter, eller at 9 av 10 barn mellom 4 og 15 år bruker rundt 300 kroner hver på den nye ”høytiden”.

- Nå er det jo klart at noen bruker ingenting, mens andre bruker langt mer. Men det er et faktum at det blir langt vanskeligere, særlig for barnefamilier, ikke å skulle forholde seg til Halloween. Kostymer blir kjøpt inn, skuffer og skap fylt opp med godterier og snacks, og husene dekorert, sier Stende.

Han har ingen tro på at trenden vil avta. Den ”stille” perioden mellom sommersalg og julehandel, dreier seg ikke lenger om hvor tidlig julemarsipanen kan plasseres ut i hyllene.

- Det er klart at Halloween løfter høsten for en del bransjer. De henger seg på enhver ny anledning til å markedsføre seg og til å ta sin del av et voksende marked. Spøkelser og hodeskaller er god butikk. Så kan man fnyse av det så mye man vil, men tilbudet henger sammen med etterspørselen, sier Stende.

Han viser til at det særlig er leketøys- og hobbyforretninger, forretninger med bredt vareutvalg og dagligvareforretninger som tar den største delen av godteriposen.