Nye krav til nettbutikken - Online klageportal på vei til Norge

Publisert:

17 av de 28 EU-landene har nå åpnet en nettportal for online konfliktløsning. Målet er at uenighet mellom næringsdrivende og forbrukere skal kunne løses raskere og rimeligere enn å gå veien om rettsapparatet.

Den nettbaserte konfliktløsningen, heretter kalt ODR (online dispute resolution) vil etter hvert finnes i alle EU- og EØS-land, herunder Norge. Her vil Forbruker Europa sørge for at det finnes en ODR-ekspert som de stridende partene kan tilkalle.

Partene vil få via ODR få en oversikt over eksisterende og godkjente klagenemnder. Partene må selv bli enige om hvilken de vil velge.

– ODR-løsningen som vil bli inntatt i Forbrukerklageloven, vil i Norge bli gjennomført tidligst 1. juli i år, men mest sannsynlig fra 1.januar 2017, sier direktør Ragnar Wiik i Forbruker Europa, Norges representant i det europeiske nettverket av forbrukerkontorer. Wiik sier at nettbutikkene vil bli pålagt på en tydelig og lett forståelig måte å opplyse om denne klagemåten. Blant annet skal dette gjøres kjent på e-butikkens nettside.

Nettstedet for ODR tillater bruk av samtlige av EUs 23 offisielle språk – og etter hvert også norsk.

Årskontrollen i gang

Årskontrollen av Trygg E-handel-sertifiserte butikker er godt i gang. Godkjenningsordningen har 12 krav, og disse skal følges. I tillegg vil kontrollen legge ekstra vekt på at ny angrerettlov, personvernlov og riktig bruk av Trygg E-handel-symbolet etterleves.

Forbrukerombudet har varslet ny kontroll av nettbutikker. Det er vårt mål at samtlige Trygg E-handel-godkjente nettbutikker skal unngå merknader.