VGS-elever i helsefag fikk opplæring både på skolen og utplassert i virksomheter

Publisert:

Virke og Sagenehjemmet gjennomførte nylig en pilot for helsefagselever på videregående skole, og nå er første kull ferdig med opplæringen. – Samarbeid mellom bedrifter og utdanningssystemet blir viktigere og viktigere i fremtiden, sier Vibeke Hammer Madsen, administrerende direktør i Virke.

Jente med blå kjole
Tigist Berhanemeskel var en av deltagerene i pilotprosjektet, og mottok pris for sin innsats.

Prosjektet ble gjennomført på HYSK-linjen (yrkestudiekompetanse), en 4-årig utdanning som gir spesiell studiekompetanse i helsearbeiderfaget (full fordypning i realfagene). Piloten går ut på at opplæringen skjer i samarbeid mellom skole og bedrift gjennom hele det fireårige HYSK-løpet.

 

– At elevene har et opplæringsløp som kombinerer teori og det virkelige arbeidslivet, gjør at de blir mer forberedt for å møte arbeidslivet enn før, sier Olaug Vibe, Kvalitetssjef på Sagenehjemmet.

Kuben videregående skole, som har HYSK linjen i Oslo, har organisert det slik at elevene har kombinert helsefaglig teori i skolen med praksis i virksomheter som sykehjem, bydelspraksis med div.tjenester og mulighet for sykehus siste året.

Administrerende direktør i Virke, Vibeke Hammer Madsen, applauderer tiltaket og legger til at denne type prosjekter er viktige for å gi bedriftene kompetansen de trenger og gjøre at flere kommer ut i jobb.

– Samfunnet får et mer målrettet og effektivt utdanningssystem, som er helt nødvendig for å møte fremtidens arbeidsliv, forteller Madsen.

Full karakterpott og fagpris til elev i prosjektet

Å fullføre utdanningen ble spesielt stas for Tigist Berhanemeskel, som mottok Hovedprisen – Fagprisen fra Kuben videregående skole for eksepsjonell målrettethet i sin skolefaglige og yrkesfaglige utdanning, med full uttelling. Hun har i flere anledninger vært representant for Kuben VGS ved konferanser og messer.

− Utdanningen gir oss mange muligheter, også videre i livet. Det er et krevende løp, men samtidig spennende og utviklende når man er motivert til å ytre det ekstra. HYSK var det beste valget for meg som vil jobbe med mennesker. Det fireårige løpet kombinerer praksisnær teori på skolen samtidig som vi har opplæring ute i bedrift allerede fra første året, sier Berhanemeskel.

Gjør at elevene forstår teorien bedre

Hun forteller videre at denne organiseringen gjør at elevene forstår teorien bedre, trenes i observasjon og refleksjon, får bedret kommunikasjonsevnen, samt ser det hele mennesket. −Jeg er fornøyd med karakterene mine og har med meg fire års erfaring fra helsevesenet i bagasjen, og er spent på hva fremtiden kan bringe med seg, avslutter Berhanemeskel.

Pilotprosjektet er en konsekvens av at utdanningsdirektoratet tester ut ulike vekslingsmodeller i videregående skole. Kubens første kull for dobbeltkompetanseløpet innen helsefag og fullfører med utmerkede resultater

Fornøyde ferdigutdannede HYSK-elever på avslutning.