Rethink | Restart | Retail

Publisert:

Vibeke og sanner gir tommel opp
Det var god stemningen mellom administrerende direktør for Virke, Vibeke Hammer Madsen, og moderniseringsminister Jan Tore Sanner på scenen under Handelskonferansen

Budskapet fra Handelskonferansen tirsdag 19. september kunne knapt vært tydeligere: skal du overleve, må du stryke alt du tror du vet om handel, og tørre å tenke nytt.

– Ingen deler av handelen vil være fredet for digitaliseringen, startet direktør Harald J. Andersen med å si til de fremmøtte på Scandic Fornebu utenfor Oslo.

For til tross for at det er optimisme å spore i mange deler av handelen, er det ingen tvil om at det er et stort skifte vi står overfor, og mange venter nok i spenning på hva hvordan det kommer til å se ut når handelen får sitt Uber-øyeblikk – når en ny forretningsmodell snur markedet på hodet.

Hvordan tenke nytt?

Men hva kan aktørene gjøre for å skille seg ut og henge med i svingende når de nye kundekravene tar overhånd? Det fikk vi mange gode eksempler på under konferansen. Blant annet møtte vi Shafi Adan, som er gründer av distribusjonsselskapet Zoopit. Han mener at de fysiske butikkene, med geografisk nærhet til sine kunder, må snu sin ulempe til sin fordel.

– Du får den samme iPhonen overalt, til omtrent samme pris. Det neste er da hvor fort den blir levert, og jeg tror man ikke om lenge vil sammenligne ikke bare prisforskjeller, men leveringstid, sa Adan til Dagens Næringsliv etter konferansen.

Sanner vil se mer av handelen

For å representere regjeringen, kom kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner. Han er særlig opptatt av digitalisering og automatisering, og har satt i gang et prosjekt hvor han drar rundt for å besøke bedrifter som er i front på teknologi. Han etterlyste likevel å få komme på besøk til noen i handelsnæringen.

– Kommunalministeren var på #teknotur17. Jeg var på #NorgeVirker, tar gjerne med Jan Tore Sanner, twitret administrerende direktør Vibeke Hammer Madsen.