Spenning før turistsommeren

Publisert:

​Politisk og økonomisk turbulens skaper spenning før sommerens norske turistsesong: - Etter noen turbulente år, håper vi å stoppe nedgangen i år, sier direktør for Virke reiseliv og kultur, Hilde Charlotte Solheim.

Mens våre naboland tok markedsandeler i 2013, mistet norsk reiseliv 1 % utenlandske hotellgjestedøgn. Bak tallene er variasjonen stor. Kina vokste med hele 63 % og Russland med 7 %. Samtidig falt Tyskland, Norges viktigste marked, med 14 %.

- Vi har sett fin vekst i nye markeder i Asia, Amerika og Europa, mens våre største markeder har vist kraftig nedgang. I år håper vi dette flater ut, sier Solheim.

Amerikanske turister er skeptiske til oversjøiske reiser i urolige tider. Solheim håper spenningen i Ukraina og sanksjonene mot Russland ikke går utover den håpede effekten av den norsk-inspirerte animasjonsfilmen "Frozen". Hun er også spent på det betalingsdyktige japanske markedet.

- Starten på året har vært svakere enn håpet fra USA. Vi ser nå på bookingene at dette bedrer seg noe, og håper vi kan nå samme nivå som i fjor. Momsøkning i Japan, valget i India og den politiske uroen i Thailand er også eksempler på forhold som påvirker oss.

Samlet mener Solheim situasjonen viser at Norge står i en krevende omstilling som turistland:

- Vi er fortsatt avhengig av våre tradisjonelt største europeiske markeder, men Euro-krisen, endringer i reisemønster og Norges kostnadsnivå gir oss store utfordringer. Vi kan ikke markedsføre oss ut av bortfallet av de gammeldagse bussgruppene. Skal vi konkurrere internasjonalt, må vi vise fleksibilitet og innovasjonsevne.

Den gode nyheten er at etterspørselen etter unikt innhold i reiselivet øker. Turistene som benytter seg av kultur, lokalmat og setter seg inn i lokalhistorie i Norge er godt fornøyd og bruker mye penger.

- Naturen trekker turistene til Norge, men kultur og autentiske opplevelser, ofte fra småskalabedrifter, gir fornøyde gjester og økt omsetning. Nøkkelen til lønnsomhet i turismen er å levere godt innhold og øke omsetningen per gjest, sier Hilde Charlotte Solheim.

Mer om sommerens tursitsesong kan du lese i Innsikt og utsyn sommer 2014.