Stabil vekst i møbel- og interiørbransjen

Publisert:

​ Totalt anslås markedet for møbel- og interiørvarer i 2014 til 34,3 milliarder kroner ekskl. mva. – en økning på 2,7 prosent fra 2013.  Alle delbransjene bortsett fra gardinbransjen hadde vekst i omsetningen i 2014. Vekstvinneren i 2014 ble butikkene som selger tepper, som hadde en vekst i omsetningen på 14,1 prosent.

Etter et 2013 med varierende vekst, hadde alle delbransjene en økning i omsetningen i 2014 med unntak fra gardinbransjen. Den største delbransjen er møbelbransjen, med en omsetning på 17,3 mrd. kroner i 2014. Etter en negativ utvikling i 2013 (-0,7 %), snudde trenden i 2014 der veksten endte på 1,7 prosent. Boligtekstiler, som er den nest største bransjen endte på en vekst med 2,2 prosent.  Butikker som selger kjøkkenutstyr er fortsatt populære blant norske forbrukere – og bransjen økte omsetningen med 4,8 prosent i fjor. Butikker som selger lamper og belysning hadde også en fin vekst i 2014 med 5,6 prosent.

Det ble solgt møbel- og interiørvarer for 34,3 mrd. kroner eks. mva i 2014. Møbel- og interiørvarer selges gjennom en rekke ulike faghandelsbransjer, men også andre typer butikker som jernvarebutikker, hagesentre og andre butikker med bredt vareutvalg. Faghandelsbransjene sto for rundt 85 prosent av totalomsetningen (29,1 mrd. kroner eks. mva). Netthandel med møbler økte med 43 prosent i 2014 og Virkes eHandelsbarometer anslår at nordmenn kjøpte møbel og interiørvarer for 2,3 mrd. kroner på nettet i 2014. For 2015 anslår Virke en vekst på 5 prosent i møbel- og interiørmarkedet.

Få, men store møbelkjeder står for store deler av salget

De fem største møbelkjedene står for 79 prosent av møbelbutikkenes omsetning og hadde samlet sett en økning i omsetningen på 1,1 prosent i 2014.  IKEA alene står for 36 prosent av markedet. Blant de fem største kjedene vokste Jysk mest med 7,9 prosent fulgt av Møbelringen med 6,3 prosent . Andre mindre kjeder med høy vekst var Slettvoll og Fagmøbler med en vekst på hhv 11,8 prosent  og 6,7 prosent. Når det gjelder boligtekstiler er det også her noen få kjeder som tar mesteparten av kaka. Kid Interiør og Princess står samlet for 57 prosent av salget av boligtekstiler. Andelen økte i 2014 fra 52 til 57 prosent.

Les Virkes bransjeanalyse for Møbel- og interiørbransjene 2014 her.