Stadig flere kjøper begravelse på nett

Publisert:

Nærmere sju prosent av våre kunder bestilte siste halvår i fjor begravelse i nettbutikken vår, sier adm. dir. Marita Eikenes i Fonus begravelsesbyrå. Hun er overbevist om at nettet vil ta en stadig større del av gravferdkundene.

​Fonus etablerte netthandel i mai måned. På Vårsamlingen til Virke e-Handel vil Eikenes fortelle mer om det å drive nettbutikk innenfor en så spesielle bransje, ogom hvorfor Fonus har lagt stor vekt på å la virksomheten bli Trygg e-Handel-sertifisert.

– Det er foreløpig bare noen få begravelsesbyråer som har etablert en fullverdig netthandel, og vi er den første av de to største aktørene i Norge som har etablert dette, sier Eikenes.

Noen av oss vil kanskje tenke at dette må da bli veldig kaldt, at det er mange av de sørgende som gjerne vil ha et menneske å prate med?

– Det er viktig å vite at her er det ikke noe enten eller. Vil etterlatte møte oss og snakke med oss, er de selvsagt velkommen til det. De kan komme innom eller ringe, vi har faktisk døgnbetjening. Men ved å åpne nettbutikk gir vi kundene nok et valg.

Etterlatte som skal kjøpe begravelse er i en svært spesiell situasjon. Mange synes det er vanskelig å be om og se priser for de ulike tjenestene. Ved å bruke nettbutikken vår kan de etterlatte i fred og ro sette seg ned, se hvilke priser som gjelder og hvilke alternativer som er mulig. Vil de i tillegg ha en personlig samtale, har de på nettet gjort seg kjent med mye av muligheter for valg og det som bærer preg av forretning, sier Eikenes.

Et annet forhold som taler for økt bruk av nettet er i de tilfeller der familien bor svært spredt. Ved å gå i nettbutikken kan alle få tilgang til den samme informasjonen, og det blir enklere å kommunisere og finne løsninger alle er enige om.

På nettsiden til Fonus får du informasjon om ulike typer seremonier ved en begravelse, priser på kister og urner, ulike typer gravsteiner, råd om dødsannonser, minnesider og mye mer.

– Vi ser at de som velger å bruke nettbutikken vår er like tilfreds som kunder som møter oss på tradisjonelt vis, sier hun.

Hvorfor var det viktig med Trygg e-Handel-sertifisering?

– For oss var det av stor betydning å vise at vi er en seriøs aktør, at vi gjør ting på rett måte og at vi er til å stole på. Gjennom Virke e-Handel og Trygg e-Handel mener vi at vi har fått et kvalitetsstempel. Vi driver en forretning med et spesielt samfunnsansvar og med kunder som i utgangspunktet er i en vanskelig situasjon og i en uønsket situasjon som de fleste aldri har vært i tidligere. Da er trygghet, seriøsitet og kvalitet viktig ved valg av byrå, og sertifisering fra Virke er en del av vår seriøsitet og kvalitet.

Eikenes sier at det blant begravelsesbyråene er sterk konkurranse, ettersom antall dødsfall har gått ned samtidig som tallet på aktører har vokst.

Ser etter sertifisering

–Vi vet at Fonus har nedlagt et stort arbeid for å oppfylle de krav som stilles til Trygg E-Handel-godkjenning. Jeg er overbevist om at det er et arbeid som vil betale seg. Blant annet PostNords undersøkelse viser at Trygg e-Handel-sertifisering er blant de tre viktigste egenskapene kunder ser etter før de velger nettbutikk, sier leder i Virke e-Handel, Gerhard Anthun.