Sterk netthandelsvekst

Publisert:

​Vi netthandlet varer for hele 6,6 mrd. kroner i løpet av 2. kvartal 2015, en økning på hele 15,5 prosent fra samme periode i fjor. - Den høye veksten understreker den klare trenden vi ser, med at kunden blir stadig mindre lojal mot fysiske butikker, sier Johanne Kjuus, fagsjef handel i Virke.

De største varekategoriene på nett, er klær, sko og accessories, og hus, hjem og interiør, med 44 prosent av omsetningen. Tidligere har elektronikk vært den største kategorien, men dette kvartalet er klær for første gang den største varekategorien. Klær og sko er en bransje som har vært godt etablert på nett over lang tid, og veksten der har stabilisert seg på i underkant av 10 prosent. Ting til hus og hjem er fortsatt en relativt ny kategori på nett, og i stadig vekst (opp 37 prosent i Q2).

Klær og sko er også den kategorien vi handler mest fra i utenlandske nettbutikker, hele 34 prosent av kjøp av klær og sko gjøres i utenlandske butikker.

- At såpass mye av netthandelen med klær er flyttet over til utenlandske nettbutikker, handler om at de de internasjonale store netthandelsaktørene som kun er på nett, per i dag er dyktigere enn de norske, som ofte kombinerer fysisk butikk og netthandel. De største nettbutikkene har en tydelig vekststrategi i hele Europa, og Norge og Skandinavia er et attraktivt marked med høy kjøpekraft og forbrukere som er vant til netthandel. De har en organisasjon og kultur som er skapt til å fremme netthandel, og har mye lenger erfaring i netthandelsmarkedet enn de fleste norske aktørene, sier Johanne Kjuus.

Press på fysiske butikker

Norske fysiske butikker opplever nå et betydelig press på både omsetning og marginer, som følge av at en stadig større andel av det vi kjøper, kjøpes på nett.

- Vi ser at mange bransjer har gått fra organisk vekst, til en situasjon hvor man istedenfor kjemper om markedsandeler, sier Kjuus.

- Norske butikker opplever et stort press som følge av at nå stadig mer av butikkhandelen flyttes over på nett. Kundene er mer kravstore enn tidligere, og nye netthandelsaktører etablerer seg i markedet samtidig som vi ser at flere butikkjeder etablerer nettbutikk. Kunder handler der deres behov blir best ivaretatt,  og akkurat nå er kunden i ferd med å bli mer lojal mot netthandelsbutikken, enn den fysiske butikken. 

Virkes eHandelsbarometer for 2. kvartal 2015 kan leses her >>