Tar nye grep for å få nordmenn til å trene

Publisert:

​ Norge er det landet i Europa med det mest etablerte treningssentermarkedet. I Norge er det 5192 innbyggere per treningssenter. – Men det siste året har vi sett en oppbremsing i veksten og en økning i antall konkurser. Vi må ta nye grep for å få folk til å trene, sier Anne Thidemann, direktør i Virke trening.

Fra treningssenterkonferansen 2015

Nye tall fra Virke Trening viser at det har vært en begrenset vekst i antall nyåpnede treningssentre i Norge det siste året. Bransjens samlede omsetningsvekst er lavere enn tidligere, og den har svakere marginer. Antall konkurser er nå det høyeste vi har sett på fem år. Hele treningssenterbransjen samles hos Virke for finne mulighetene for vekst fremover.

- For det første må myndighetene gi oss like konkurransevilkår. Regjeringen må fjerne skatt på arbeidsgiverfinansiert trening for ansatte. I tillegg må det offentlige øke sin bruk av private treningssentre i folkehelsesammenheng, sier Anne Thidemann.

Norge er det landet i Europa med det mest etablerte treningssentermarkedet. Bransjens må derfor tenke nytt for å nå nye kundegrupper. Thidemann trekker frem at treningssenterbransjen blant annet er i gang med tiltak som vil heve kompetansenivået blant senternes ansatte. - Kompetanseheving kan gjøre treningssentrene til en bedre utgave av seg selv, og gi kundene enda bedre oppfølging, bistand og tilrettelegging, sier Thidemann.

Tettheten i treningssentre sier også noe om hvem som velger å trene. I Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim er det klart flest treningssentre. Færrest finne man i Finnmark. Thidemann understreker at treningssentre lokaliserer seg der hvor flest bor, men stiller også spørsmål om at kanskje for mange treningssentre konkurrerer om de samme urbane kundene. – Det blir mange treningssentre som spiser av den samme kaken, sier Thidemann.

Erfaringer fra utlandet viser at treningssentrene som gjør det bra er de som spisser seg mot et spesielt tilbud eller segment. - Kanskje vil noen aktører i Norge sikte seg inn mot de folkene som ikke bor så tett, for å gi dem et tilbud tilpasset deres vaner og forventninger, spør Thidemann.

I tillegg vil den digitale utviklingen bli viktig. Bruken av smarttelefoner, smartklokker og trenings-apper har mye potensiale i det norske markedet.

- Gjennom bruk at teknologi kan vi få nye grupper til å trene, enten på treningssentre eller andre steder med støtte fra sitt treningssenter, sier direktør Anne Thidemann.