Ung suksess for Valentine

Publisert:

​ Fredag er det Valentine's day og butikkene bugner av hjertekort, hjertesjokolader, bamser og blomster vi kan gi i gave til vår kjære eller noen vi ønsker å gi ekstra oppmerksomhet. Tallene viser at denne dagen er spesielt populær blant de yngste.

Bilde fra Ibsen blomster

Respons Analyse har på oppdrag fra Hovedorganisasjonen Virke spurt forbrukerne om deres planer for denne dagen. Tallene viser at 65 prosent av oss ikke har tenkt å bruke penger i det hele tatt. Blant de som sier de kommer til å bruke penger, vil de fleste holde seg under 300 kroner. Selv om hver person sier de ikke vil bruke mye penger, så kommer vi likevel opp i mer enn en kvart milliard i omsetning.

- Det har jo nettopp vært morsdag der mor har fått gaver og blomster. Å bruke mye penger på å markere en slik trend da er nok ikke noe mange prioriterer, sier direktør for Virke Mote og fritid, Bror Stende.

"Puppy love"

Det er altså i stor grad de unge som markerer denne dagen. Blant de mellom 16 og 19 år er det 55 prosent som har tenkt å bruke penger på Valentine's day. En og to generasjoner over, blant de over 55 år, er det kun 22 prosent som har tenkt det samme.

- Det har nok en sammenheng med at de yngste har vokst opp med denne tradisjonen i amerikanske filmer og tv-serier, sier Stende.

Mersalg

Blomster, vin og kort topper lista over de mest populære gavene som kjøpes til Valentine's day. Særlig blant menn er det blomster som kjøpes hyppigst. Det er også en del som benytter anledningen til å hygge seg med restaurant-, kino- og teaterbesøk. Blant de aller yngste er kino og teaterbesøk mest populært, mens blant de noe eldre er det blomster, vin og kort som dominerer. Dyre gaver som smykker, klokker og parfyme er det få som kjøper til sin kjære.

I og med at Valentine's day i år faller på det som er siste fredag før mange tar vinterferie er det også mange som velger å kose seg hjemme med god mat og drikke. Og for 35 prosent av landets bedre halvdeler kan man altså se fram til en hyggelig liten gave denne kvelden også.

- Selv om dette ikke er noen stor tradisjon i Norge, skaper det uansett et mersalg for butikkene. Når kjøper ellers nordmenn hjerteballonger og bamser til voksne mennesker, sier Stende.