Valgets kval i matbutikken

Publisert:

Det er en sannhet med modifikasjoner at vi har så dårlig utvalg i norske butikker. Men det nytter selvsagt lite å ha stor variasjon, om ikke kundene velger å kjøpe det.

Ingvill Størksen
Direktør for Virke Dagligvare, Ingvill Størksen, mener utvalget i norske matbutikker har et ufortjent dårlig rykte

«Dobbelt så stort utvalg i Sverige», skrev Aftenposten på forsiden torsdag 8. desember. Menon Economics skriver at norske butikker har større utvalg av fersk fisk, skalldyr, ferskt kjøtt og frukt og grønt enn sammenlignbare butikker i Sverige. SIFO forteller at vareutvalget i norske butikker har økt med nesten 30 prosent fra 2008 til 2015. Utvalget er med andre ord langt bedre enn sitt rykte - og bransjen arbeider hardt for å gjøre det bedre. Liten butikk bedre enn ingen

Den svenske og norske distriktspolitikken er svært forskjellig. Fortsatt er det lys i husene - og i butikkene - over store deler av Norge. I Sverige gjør tilflyttingen til urbane områder at de har trenger færre butikker. Menon Economics er krystallklare: «Skulle vi hatt like store dagligvarebutikker i Norge som i Sverige hadde vi, alt annet likt, måttet legge ned over 900 butikker. Uten store endringer i bosettingen ville det ført til økt avstand til butikken og redusert lokal tilgang på dagligvarer i mange områder.» Når alternativet er en ingen butikk, er en liten butikk langt å foretrekke.

Det er heller ikke gitt at små butikker er det samme som dårlig utvalg. Nettopp småbutikkene er ofte flinke til å ta inn lokale varer. Økningen i vareutvalg skyldes nettopp at godt utvalg og spennende varer er et konkurransefortrinn. Antallet leverandører av mat og drikke er lavere i norske butikker enn i svenske - likevel er vareutvalget i norske butikker sterkt økende. Den store utfordringen er å få kundene til å ta utradisjonelle valg.

Tradisjonelle handlevaner

En undersøkelse fra Nielsen i 2015, viser at norske kunder skiller seg fra kunder i andre EU-land. «Når vi nordmenn handler i butikk, handler vi de samme varene om og om igjen», skriver Nielsen, og underbygger det med en sammenligning: Nesten halvparten av EU-borgerne sier at de kjøpte et nytt produkt sist de var i butikken. Kun tre av ti nordmenn sier det samme.

Kunden vil ha et stort utvalg, men varer ønsket om å prøve noe nytt helt til hun står i kassen? Vi lager de samme ti middagsrettene om og om igjen i løpet av et år. Dagligvarespesialist Jan Hillesland i selskapet Big Blue & Company sier at nordmenn er «helt vilt tradisjonelle»

Til syvende og sist er det forbrukeren som avgjør hvilke av de nye matvarene som får et liv i butikkhyllene. Hvert år lanserer hver kjede opp mot 1500 nye innovasjoner i norske hyller. Skuffende få er igjen når året er gått. Forbrukerrådet bør snakke opp den positive utviklingen knyttet til kvalitet og utvalg i norske butikker og hjelpe oss til å påvirke kundene til å prøve noe nytt. Da vil utvalget i norske butikker bli enda bedre.