Varsko til norske retailere

Publisert:

Halvparten av nordmenn handler med utenlandske nettbutikker. Ikke noe annet europeisk land har større handelslekkasje til utlandet. Hvor er det norske butikker svikter?

Olav Lydersen

Svaret vil Olav Lydersen, partner i PA Consulting, gi på Virke e-Handels vårsamling 6.april. Kunnskapen henter han fra en omfattende undersøkelse PA Consulting har gjort av omnikanal-funksjonalitet i Danmark, Sverige, Storbritannia og Norge. Analysen omfatter 80 av de største butikkjedene som selger både i fysisk butikk og på nett, og med ulike digitale verktøy. Undersøkelsen inneholder 300 spørsmål fordelt på 14 ulike områder.

– Norske butikker kommer dårligst ut. Undersøkelsen peker på dårligere kjøpsopplevelser som én årsak. Personlig mener jeg at lavere produktutvalg, høyere priser og tollregler også spiller inn, noe som støttes av flere andre undersøkelser.

Lydersen sier at undersøkelsen gir dekning for å si at norske butikkjeder lider av digital umodenhet sammenliknet med kjeder i de andre landene. Det gjelder eksempelvis norske tekstilkjeder og aktører innen byggevaresektoren sammenliknet med svenske.

På spørsmål om hva som er det mest oppsiktsvekkende i undersøkelsen, sier Lydersen :

– Det er utvilsomt butikkjedene som opererer med ulike priser i fysisk butikk og på nett. Og at varetilbudet på nett og i butikk ikke er ensartet. Eller at kundene ikke får returnert varer kjøpt på nett i fysiske butikker. Altså en mangel på sømløshet som gir negativ opplevelse, redusert salg og dårligere kundelojalitet.

Lydersen mener også at norske butikker er svakere til å utnytte sosiale medier, samt de mulighetene som ligger i markeder utenfor Norge.

– De må sørge for nettsider som støtter flere språk og valutaer, og som har en distribusjonskanal til andre land.