Vellykket åpning av WED-programmets fase 2

Publisert:

I januar var kvinnelige entreprenører fra Uganda, Kenya, Tanzania og Etiopia samlet for å diskutere utfordringer, samle kompetanse og øke verdiskapningen, med styrket konkurranseevne og økt regional og internasjonal handel som mål.

Tilstede var også regionale og internasjonale eksperter innen merkevareledelse, industri design og leverandørkjedeekspertise.

WED-programmets lokale partnere er African Women Agribusiness Network East Africa, National Association of Women Organizations Uganda og Ukan TK Consult.

Programmet ble innledet av professor Maggie Kigozi, tidligere administrerende direktør i Uganda Investment Authority. Andre foredragsholdere var administrerende direktør i kenyanske Tracesoft, Rosemary Amondi, Marianne Boye fra Add Value Creator i Uganda og Monna Nordhangen, partner i Brandlab Norge. Disse holdt innlegg om kritiske suksessfaktorer innen handel. Den faglige delen ble avsluttet med en debatt ledet av Grace Achire, administrerende direktør i Vantage PR & Communication i Uganda.

Prominente gjester

Også Norges ambassadør til Uganda, Torbjørn Gaustadsæter holdt innlegg. Blant annet uttrykte han at Norge ser svært positivt på, og støtter, utvikling av privat sektor. Dette gjelder blant annet programmer som retter seg mot kunnskapsoverføring og utvikling av møteplasser mellom norske selskaper og selskaper i utviklingsland.

Den offisielle åpningen ble foretatt av Ugandas handel- og industriminister Amelia Kyambadde. I sin tale fremhevet hun viktigheten av å styrke kvaliteten og kvantiteten i jordbruksproduksjonen, spesielt det som er beregnet for det internasjonale markedet. Hun oppfordret også kvinner til å delta i den regionale handelen gjennom nettverkene East African Community og Common Market for East and Southern Africa.

Programmet ble avsluttet med MOU-signering av partene i WED-programmet.