Vi vil bruke 36,6 milliarder på mat og drikke i sommer

Publisert:

Direktør Ingvill Størksen, Virke Dagligvarehandel
Direktør Ingvill Størksen, Virke Dagligvarehandel

Tall fra Hovedorganisasjonen Virke viser at vi vil handle mat og drikke for 36,6 milliarder i år.

- Sommerhandelen er høysesong for mange norske dagligvarebutikker. Etter julehandelen er det månedene mai til august som er viktigst for omsetningen av mat og drikke, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke Dagligvare.

2,7 milliarder til grensehandel i juli og august

Den økende grensehandelen stjeler en betydelig del av omsetningen i norske dagligvarebutikker, særlig i kommuner langs svenskegrensen. i 2017 førte den til at seks prosent av norske dagligvarekroner havnet i Sverige. I sommer vil vi legge igjen hele 2,7 milliarder kroner på dagsturer til utlandet.

- Sverige er nå Norges fjerde største dagligvareaktør og omsetter for mer enn Bunnpris-kjeden, som har 250 butikker rundt omkring i Norge, sier Størksen.

- Østfold har eksempelvis klart lavest omsetning per innbygger når det gjelder kjøp av mat og drikke. Her omsatte dagligvarebutikker for 26 393 kroner per innbygger i 2017, drøyt 6 600 kroner under landsgjennomsnittet. Til sammenligning omsatte dagligvarebutikkene for 39 173 kroner per innbygger i Sogn og Fjordane, forteller Størksen.

Feriefolket betyr mye for distriktene

Mange distriktsbutikker er helt avhengige av sommerhandelen for å skape lønnsom drift. I enkelte kommuner utgjør omsetningen i juli og august mer enn 30 prosent av årsomsetningen. Samtidig viser Virke Reises befolkningsundersøkelse at 35 prosent oppgir at hytta i Norge blir en del av sommerferien, som er flere enn i fjor. Ferie på hotell, camping, eller privat utleie øker også fra 14 til 17 prosent. 

 - At flere av oss vil feriere på hytta, hotell eller blir hjemme som turist i egen by, gjør at mange distriktsbutikker får et handelshopp i juli og august, særlig på typiske feriesteder, sier Størksen.

Selv etter et rekordår i 2017 forventes flere reisende i Norge i sommer. Nær halvparten av hotellene forventer en positiv omsetningsøkning i 2018 sammenlignet med 2017, og allerede i januar viser tallene at innkommende reisebestillinger for sommersesongen var 32 % høyere enn i fjor.

- Både bosetting og næringsutvikling som for eksempel turisme er ofte helt avhengig av at de små bygdebutikkene overlever, legger direktør for Virke Reise Norge, Line Endresen Normann til.

 

Tallene er utarbeidet av Kvarud analyse, på vegne av Hovedorganisasjonen Virke. Befolkningsundersøkelsen om nordmenns ferievaner og ferieplaner (Reisepuls) gjennomføres av Opinion, på oppdrag for Virke.