Vil stanse ølsalg til mindreårige med mobilspill

Publisert:

Reglene for ølsalg er tydelige, likevel viser tall fra Juvente at alt for mange mindreårige får kjøpt øl. Nå tar bransjen utradisjonelle midler i bruk – butikkansatte kan spille seg frem til kunnskapen de trenger. Er de ekstra heldige stikker de også av med en iPhone.

Mina Gerhardsen, generalsekretær i Actis, og Ingvill Størksen, daglig leder i HØR, trekker de første to vinnerne
Mina Gerhardsen, generalsekretær i Actis, og Ingvill Størksen, daglig leder i HØR, trekker de første to vinnerne

– Å selge øl er et stort ansvar. Likevel vet vi at vi har en vei å gå før ingen mindreårige får kjøpt øl i butikken, sier daglig leder i Handelens Ølsalgsråd (HØR), Ingvill Størksen.

Sammen med generalsekretær i Actis, Mina Gerhardsen, trakk hun i dag de to første vinnerne av Ølsalgsspillet sin konkurranse. Konkurransen gjelder frem til 18. april. Syv iPhoner skal deles ut til butikkansatte som gjennomfører spillet. Bare etter at konkurransen startet 8. mars, har over 9000 ansatte fullført.

– Vi er glade for dette engasjementet fra bransjen. Det er viktig at det gjøres mer for å hindre salg av alkohol til mindreårige. Her har dagligvarebutikkene gjennom mange år forsømt det ansvaret de har ved at det er for få unge som spørres om legitimasjon, sier Gerhardsen.

Tester de ansatte i å sjekke "leg"

Matias Valdersnes fra Kiwi Indre Arna i Hordaland ble den første vinneren. Han forteller at han selv ble vervet til spillet. I tillegg vervet han flere kolleger, for å være sikre på at de også kjente til konkurransen. Han opplever spillet som relevant og virkelighetsnært.

Den andre heldige var Line Karlsen fra Bunnpris Ramberg. Hun var sprudlende glad da HØR ringte med nyheten.

– Gu, kor kjekt. Æ bruke aldri å vinn, strålte hun.

Fortsatt selger altfor mange butikker alkohol til mindreårige. Ungdomsorganisasjonen Juvente gjør årlig undersøkelser i norske dagligvarebutikker, og har i mange år funnet at rundt én av tre butikker lar mindreårige få kjøpe øl.

Handelens Ølsalgsråd (HØR), Hovedorganisasjonen Virke og Actis lanserte derfor i fjor Ølsalgsspillet, et mobilspill som skal gjøre kassamedarbeidere bevisste på hvor viktig det er å be om legitimasjon. Spillet ble rullet ut til alle ansatte i alle de store dagligvarebutikkene, og skal trene dem i typiske situasjoner de kan komme borti bak kassen. For eksempel blir spillerne forsøkt lurt av falsk legitimasjon eller ulike triks ungdom bruker for å fremstå eldre enn de er.

Kan bidra til økt bevissthet

Organisasjonen Actis jobber med å redusere skadene av alkohol og rus. Generalsekretær Mina Gerhardsen deltok på trekningen, og gratulerer de to vinnerne. Hun håper spillet vil føre til at flere i butikkene husker på å sjekke legitimasjon.

– Vi vet fra forskningen at ungdom er mer sårbare for skade ved alkoholbruk, fra ulykker til vold og uønsket seksuell oppmerksomhet. Det er derfor et stort ansvar dagligvarebransjen har for å hindre salg til mindreårige. Ølsalgsspillet er et bidrag til å øke både kunnskap og bevissthet for å ta det ansvaret.

Spillet er utviklet av Fete Typer, og finnes på HØRs hjemmesider: www.olsalg.no