Virke etablerer Norsk eHandelsbarometer

Publisert:

Hovedorganisasjonen Virke skal sammen med TNS Gallup lage Norges mest omfattende analyse av netthandel. 1000 norske forbrukere skal jevnlig rapportere hva de har handlet på nett av varer og tjenester.

- Virke er organisasjonen som kan norsk handel. Derfor skal vi også bli best på e-handel. Det finnes mange e-handelsundersøkelser allerede, men ingen av dem er presise nok, sier Asbjørn Myrlund, direktør for analyse og bransjeutvikling i Virke.

Årlige omsetningstall for netthandelen i undersøkelser fra aktører som SSB, DIBS og Distansehandel Norge spriker med flere titalls milliarder kroner, og ingen har et detaljert bilde av hvordan markedet er.

Om Norsk eHandelsbarometer

Ved å få 1000 norske forbrukere til hver fjortende dag å rapportere hva de har handlet på nett, fordelt på 18 hovedkategorier og 105 underkategorier, får Virke reelle tall på hvor stor netthandelen av varer og utvalgte tjenester er, og i hvilke bransjer den er størst. I tillegg vil Norsk eHandelsbarometer gi en unik mulighet til å se hvilke trender som preger handelen på nett.

- Media, næringslivet og andre aktører etterspør presise tall på netthandel. Fra og med september vil vi ha Norges mest presise tall for hvor mye av handelen som skjer på nettet, uansett om det er fra norske eller utenlandske butikker eller om det gjelder kjøp av reiser, dagligvare eller bøker, sier Myrlund.

Norsk eHandelsbarometer lanseres på Handelskonferansen 2013 som arrangeres 18.september.