Historisk allianse mot grensehandel

Publisert:

Årsveksten i grensehandelen har ikke vært sterkere siden 2013, viser tall fra SSB. Nå går arbeidstakerne og arbeidsgiverne sammen for å få politikerne til å åpne øynene for problemet – og ta grep umiddelbart.

De fem lederne går mot kamera
Grensehandelsalliansen består av: Ingvill Størksen fra Virke Handel, Anne-Cecilie Kalterborn fra NHO Service og Handel, Petter Brubakk fra NHO Mat og Drikke, Trine Lise Sundnes fra Handel og Kontor, og Jan-Egil Pedersen fra Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund

Den dramatiske avgiftsøkningen på sjokolade, sukkervarer og alkoholfrie drikkevarer kom først i 2018, og grensehandelstallene forventes å øke fremover. Dette understrekes blant annet av planer om å doble handelskapasiteten i Strømstad og Svinesund.

Derfor har Virke handel, Handel og Kontor, Norsk Nærings- og nytelsesmiddelarbeiderforbund, NHO Service og Handel og NHO Mat og Drikke stiftet Grensehandelsalliansen, til felles kamp mot både tradisjonell og nettbasert grensehandel.

Når nordmenn først har satt seg i bilen for å kjøpe billig brus og godis i Sverige, handler de gjerne både sportsutstyr, byggevarer og helsekostprodukter også. Den dramatiske avgiftsøkningen på typiske lokkevarer, går med andre ord ut over hele handelen.

Digital grensehandel øker også

SSBs statistikk tar kun for seg den fysiske grensehandelen. Men ordningen med momsfritak for netthandel fra utlandet på under 350 kroner, gjør også at den digitale grensehandelen øker. Virke har i en årrekke kjempet mot den omstridte ordningen.

Til sammen gir dette betydelige ulemper for norske handelsaktører, og sender både arbeidsplasser og skattekroner over på feil side av grensen. Samarbeidet med de øvrige arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene gir nødvendig slagkraft for å få myndighetene til å ta problemet på alvor.