Oppdateringer

  • : Matprisene nær uendret de siste 12 månedene

    Matprisene har økt mindre enn vanlig i februar 2021. Tall fra SSB viser at prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer økte med 2% i februar 2021, mot det som i gjennomsnitt har ligget på 2.5% økning i februar de siste fem årene. I tillegg har prisene omtrent stått stille de siste tolv månedene, med en økning på kun 0,1%. 

    Les mer her.

  • : Sterkeste desemberprisfall på mat og drikke på fire år

    Nye tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) viser at prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer falt med 2,6 prosent fra november til desember 2020. I samme periode, økte prisene på varer og tjenester generelt med 0,4 prosent. Les pressemeldingen her

  • : Konkurransetilsynet varsler milliardbøter til dagligvarekjedene

    Konkurransetilsynet varslet 15. desember 21 milliarder i gebyrer til Norgesgruppen, Coop og Rema. Les pressemeldingen fra Konkurransetilsynet her. Virke dagligvare reagerer sterkt på at Konkurransetilsynet kommer med en så alvorlig reaksjon på en avtale de har blitt informert om fra starten, og ikke har hatt dialog med dagligvarekjedene om. Hensikten med bransjenormen for sammenlignende reklame var å fremme sunn konkurranse mellom aktørene i bransjen.

    Bransjenormen ble innført i 2010, og ble da ønsket velkommen av blant annet Forbrukertilsynet. Virke dagligvare er ikke part i avtalen, men har fasilitert utarbeidelsen og revisjoner av avtalen.

     Virke dagligvare er overrasket over at Konkurransetilsynet slår så hardt ned på en ordning som har sørget for åpenhet om prisene, noe som med netthandelens fremvekst regnes som en del av fremtidens konkurransebilde. Les pressemeldingen fra Virke dagligvare her.

  • : Matvareprisfall i september for femte år på rad

    Ferske tall fra SSB viser at matvareprisene sank med 0,4 prosent fra august til september. Dette er femte året på rad at prisene synker på denne tiden av året. Det siste året har matvareprisene økt med 3,8 prosent.

    − Den harde konkurransen i dagligvaremarkedet presser nok en gang prisene fra august til september, sier Ingvill Størksen, bransjedirektør for Virke dagligvare.

    Matvareprisene justerer seg typisk etter et fast mønster. Prisene går ned i typiske tilbudsperioder som jul, påske og skolestart, og justerer seg opp i andre perioder av året.

    − Prisstatistikken bekrefter bildet fra tidligere år, sier Størksen.

  • : Forventet fall i matvareprisene

    Tall fra SSB viser at prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer gikk ned med 0,9 prosent fra juli til august. Prisene på varer og tjenester generelt gikk ned med 0,4% i samme periode.

    − Det er vanlig at matvareprisene går ned i forbindelse med typiske tilbudsperioder som jul, påske og skolestart. Nedgangen er som ventet, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.

    SSBs tall viser at matvarer var den nest største bidragsyteren til nedgangen i prisene på varer og tjenester generelt. Prisene på matvarer gikk ned med 1,2% fra juli til august i år.

    − Konkurransen i dagligvaremarkedet er sterk, og krigen på typiske skolestart-varer er hard. Dette kommer forbrukerne til gode, avslutter Størksen.

  • : Forventet prisøkning på mat og alkoholfrie drikkevarer

    Ferske tall fra SSB viser at matvareprisene gikk ned med 0,6 prosent fra april til mai. På samme tid økte prisen på varer og tjenester med 0,2 prosent.

    − Prisøkningen i juli var som forventet, og ligger på et nivå som er helt vanlig på denne tiden av året, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.

    Matprisene justerer seg etter et fast mønster. Prisene går ned i typiske tilbudsperioder som jul, påske og skolestart, og justerer seg opp i andre perioder av året.

    − Prisene fra leverandørene justeres vanligvis opp i juli. Derfor er juli en måned hvor matprisene vanligvis stiger, fortsetter Størksen.

    Tallene fra SSB viser at prisene på mat og alkoholfri drikke har gått opp med 2,2 prosent de siste 12 månedene. Samtidig bidrar strømprisene til å holde konsumprisveksten generelt lav. Når konsumprisindeksen justeres for strømpriser og avgiftsendringer, har prisene for varer og tjenester økt med 3,5 prosent de siste 12 månedene.

    − Sterk konkurranse bidrar fortsatt til å holde prisene på mat og drikke nede, avslutter Størksen

  • : Redusert avgift på mineralvann

    Avgiften på alkoholfrie drikkevarer reduseres tilbake til 2017-nivå med virkning fra 1. juli i år. 

    Mineralvann har etter avgiftsøkningen fra januar 2018 vært en viktig årsak til den store økningen i grensehandelen 2018-2020. Brus utgjør en stor del av handlekurven og fungerer dessuten som lokkevare og trekker opp den totale grensehandelen.

  • : Matvareprisene dempet prisveksten

    Ferske tall fra SSB viser at matvareprisene gikk ned med 0,6 prosent fra april til mai. På samme tid økte prisen på varer og tjenester med 0,2 prosent.

    Se hele pressemeldingen. 

  • : Dugnaden er ikke over – husk handlevettreglene!

    Samfunnet åpner gradvis, men dugnaden for å holde korona-smitten unna er ikke over. − Både kunder og ansatte i dagligvarebutikkene har tatt smittevernregler på alvor. Det må vi fortsette med, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.

    Les hele pressemeldingen. 

  • : Importert frukt og grønt trakk matprisene opp

    − Det var ikke uventet at prisen på importert frukt og grønt ville trekke matprisene opp. Samtidig har den siste tiden vært spesiell, også for dagligvarebransjen, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.

    Matprisene følger vanligvis et fast mønster gjennom året. Prisene går som regel ned i typiske tilbudsperioder som til jul, påske og skolestart, og justerer seg opp andre deler av året.

    Se pressemeldingen